jowin
Hej jag har köpt 1gram frö från Jelitto, som jag nu ska så.

Tanken är att så i såna där "äggskalskartonger av torv" så att det blir pluggplator av dem.

Är det en bra idé? Ska jag använda någon speciell jord eller räcker det med såjord? Ska jag så mer än ett frö i varje "plugg"?

Jag uppskattar det till 200-300 frön i påsen från Jelitto, hur många plantor borde jag få ut?

Tacksam för alla tips ang. detta, och lovar uppföljnig i tråden varefter det fortskrider.

VH

/Johan
Helen i Piteå Zon 5
Hej jowin och Välkommen hit!
Jag GOOGLADE lite för att se hur Phloxen ser ut smile.gif Det verkar vara en växt som man skolar om en och en så jag skulle fröså 2-3frön/plugg. Gror alla frön i pluggen får du kanske klippa bort så det bara blir en planta kvar. Du kan använda vanlig såjord det blir helt perfekt, och mina erfarenheter av frön från Jelitto så gror nog allt biggrin.gif Roligt att få se fortsättningen av din sådd, Lycka till! / Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon