emmsing75
Jag satte ett persikoträd för ett par år sedan och fick tips att täcka trädet om det är en solig vår så att inte blommorna slår ut för tidigt innan det finns insekter som är igång som pollinerare (tror jag att de var, eller för att blommorna inte skulle frysa). Hursom, vet inte riktigt när jag ska göra det, och vad jag ska använda för täckning. Räcker det med tunn fiberduk eller måste jag hänga över säckväv? Hur vet jag när jag ska ta bort täckningen och om det ens behövs. Det lät inte som att det skulle behövas varje år men känns svårt att veta när det behövs och hur länge. HAr blommorna väl slagit ut antar jag att det är för sent. Hur gör ni andra?
(bor i zon 3-4 i mälarregionen)
Alexander-VG-zon3
pollineringen kan du sköta själv. men OM blommorna slår ut och OM det blir frost så rycker alla knoppar som visar färg plus alla ppna blommor, gröna blomknoppar klarar frosten oftast.

och har knopparna öppnat sig och det blir frost så kan du täcka trädet med grönvinterväv eller fiberduk eller bubbelplats. då täcker du under tiden det är frost så har du tur så klarar sig blommorna.

du kan också täcka trädet i förväg och det gör du när det börjar bli vår och då har du kvar täckningen tills värsta frosten är förbi, då använder du inte fiberduk, grönvinter väv, bubbelplats utan säckväv, juteväv du ska ha nåt som är genomsläppligt men som håller trädet mörkt och svalt . jag täcker inte i förväg utan låter trädet blomma och sedan täcker jag ev vid ev frost.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon