nihtila
Hej!

Köpte en 5kg påse av blåkorn idag som jag tänkte använda till häcken (40cm hög - 1.5 år gammal).

Häcken är 25m lång och är ca 100 plantor cc25cm.
Doseringen på påsen är 60-100g per buske/häck.

Våra plantor är ju rätt så tätt och det skulle innebära om jag fördelar jämnt per planta så skulle 5kg räcka till 50g/planta.

Låter det som en rimlig dosering med tanke på hur tätt de sitter?

Samtidigt skulle doseringen för gräsmatta vara 1kg/100m2, vår häckränna skulle motsvara ca 10m2 vilket innebär att "häckdoseringen" skulle vara 10ggr den för gräsmattan???

Kan någon sprida ljus över detta? Det skall regna om några dagar så jag skulle vilja få ned detta i jorden ;-)
Egentligen skulle jag köpa 5kg till för att komma upp i 100g per planta (om det nu skall vara det) = 10kg för 25m liguster häck.... Tycker det låter otroligt mycket.
Åsa, mälardalen zon 2
En såpass ung häck brukar man inte behöva gödsla.

Doseringen för häck på påsen är för en fullvuxen buske/uppvuxen etablerad häck, din är ju bara en bebishäck med små bebisplantor. +Häcken har väl inte grönskat än??? Konstgödning är ju ganska lättlösligt och blir snabbt tillgängligt för växten men en växt utan blad tar ju inte upp speciellt mycket utan gödningen vandrar neråt till grundvattnet istället.
nihtila
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-04-2009, 17:09) *
En såpass ung häck brukar man inte behöva gödsla.

+Häcken har väl inte grönskat än???

Hej!

Tack! Inte grönskat än men det börjar komma nu. Knopparna sväller för varje dag och ser ut att kunna öppna sig efter helgen om det fortsätter med +15 (utanför Göteborg). Då väntar jag lite så att inte det går till spillo.

Varför jag vill gödsla en så ung häck beror på att jag hade fått för mig att den tar lite mera fart då och får mer blad mm? Stämmer inte detta?
KURT
Men då måste den också ha matchande rötter så att den kan ta upp tillräckligt med vatten också.
Åsa, mälardalen zon 2
Gödslar man en ung häck med en massa brännande gödning så förstör man rötterna = nej växten tar sig inte bättre och växer inte snabbare. Det är främst via solljuset (fotosyntesen) som växten bildar energi för att växa man kan inte alls vräka på gödnng och förvänta sig en massa tillväxt hos en nästan nyplanterad växt. (samma sak gäller krukväxter).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon