pibe02
Hej
Har varit och köpt pallkragar nu smile.gif och står i trädgården och skall fixa till bla kompost och planteringslådor. Men var tvungen att springa in och ställa en fråga. Fantastiskt med detta forum!

Om jag förstår rätt skall man plasta in planteringslådorna både för att hålla fukt och skydda pallkragarna.

Bör man göra det även på kompostpallarna eller hindrar man nedbrytningen då?

Mvh
Pia

noora
Hur är "klimatet" där du tänkte ställa komposten? Om den riskerar att torka är det bra att plasta in komposten på sidorna (men inte undertill), eftersom den slutar "fungera" om den torkar ut. Mitt största problem är just torka, jag brukar få vattna trädgårdskomposten...

Inplastningen hindrar inte nedbrytning, de flesta kompostbyttor du kan köpa i handeln har ju också täta sidor och lock. Det enda du ska se upp med är att det inte blir för blött och kompakt i komposten, för då börjar innehållet ruttna i stället för att förmultna. Så länge du inte packar komposten full med t.ex. endast gräsklipp eller blöta löv utan har en blandning av olika sorters trädgårdsavfall borde den inte få problem. Småkvistar och flis är jättebra att strö på mellan varven om komposten verkar bli för kompakt.
Calle Zon1
Tycker spontant att det känns opraktiskt med plast runt komposten. När du rotar runt med grep eller gräver ur med spade kommer väl plasten trasas sönder och skräpa ner den fina myllan.
karinmaria
Jag har inte plastat in och min kompost av pallkragar står sig fint efter tre års användning...ingen röta ännu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon