CITAT (sanna @ 06-10-2003, 22:38)
Aha, aha, ahaaaaa....
Nu som först upptäckte jag denna intressanta tråd.
Schalotten på hösten!
Jag bor i zon II, i Stockholmstrakten, (inte så långt från Törnviks frö faktiskt...

)
Jag kan nog ordna en hyfsat skyddad tillvaro för dem, lökarna, kanske i en kallbänk eller i en pallkrage.
Så vad tror du Ingrid? Skulle det kunna fungera även för mig?
Har du provat att höstsätta vanlig gul eller röd lök också?
När brukar du få i lökarna i jorden?
Hälsningar Sanna
Todeloo,
jag ahr skrivit 'rapport' andra år på hösten samt våren/sommaren med - liksom en utvärdering :-))
men det är inte så många år ännu :-) dock går det väl iofs gick en del i blom i år men inte värre än vad man får av vårsatt vanligt utsäde. Och jag slarvade med vatten antagligen i just den bädden.
Åsså odlar jag på upphöjd bänk, 1,25 X2,5 mestadels, jag har en del 1X1 med fast de torkar mkt snababre än de lite större ( lustigt verkar vara som 1 m och 1,2 skiljer sig eno0rmt här i förutsättningar, jag tror på att 1,2 är ett 'magiskt' mått)
Jag har höstsatt gul lök med - kul att Weibulls har börjat sälja igen, de klagar över den dåliga åtgången och jag misstänker 'min' weibulls itne säljer den alls här elelr så kommer den nästa år som en nyhet (hehe) - det är antagligen sorten 'Radar' - och jag ahde väl en 50-50 överlevnadsgrad för dem men de som överlevde vart fina - nästan köpelöksstorlek :-)
däremot har jag inte testat rödlök då den ju skall vara lite känsligare.
Åsså skall man ju ha plats till två sorters schalotten, samt en fransk grå--schalotten - alla vitlökssorterna ...... så gullöken och potatislöken halkar med på ett bananskal. Det blir liksom TRÅNGT att testa mycket hemma hos en hobbyodlare så det blir LITE mindre av gullöken. Ingen potatislök blir det i år heller. Jag önskar jag ahde tillräckligt utrymme fäör att testa ta eget utsäde av schalotten -> precis som jag gör med vitlöken, men jag misstänker att dessa sorter kanske är lit eför selekterade för att klara detta. Hmm- jag har tankar på att fröså en shcalotten ett år åsså starta därifårn.
Det är KUL med lök!
Hälsar Ingrid
Nu och en månad framöver är det läge att plantera i välgrävd väldränerad drill/bänk etc - gärna Europa-pallkrage - jag tycker halvpall blir för torr jag.