vicky-g
Hej!

Satt och läste gamla inlägg och såg ett inlägg från i våras att du höst satte scharlottenlök. Hur har det gått? Fick du en bra skörd?
Själv odlade jag scharlottenlök för första gången i våras. Resultatet blev magert, men jag kan bara skylla på mig själv som inte rensade i tid. wub.gif Skyller på att jag mestadels låg illamående och orörlig. (är gravid) Eftersom jag just nu är i värsta höstbruks tagen så skulle jag ju lika gärna kunna få ner lite lök i backen också. Om det nu funkar förstås.

Annars är största problemet just nu att välja vitlökssort, men det är en helt annan historia.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Det är nu i höst tredje året jag kommer att sätta schalotten på hösten, väntar lökpaketet i slutet av veckan elelr början av nästa :-) det blir schalotten två sorter samt grå schalotten ( skall göra ett tredje gången gillt med den också). Törnviks frö säljer :-) slå dem en pling.

Och det gick utmärkt, finsk potatislök(Ryvässipuli) var inte så kul att sätta - mesta av dem gick i blom, så den sorten verkar vara helt anpassad till vårsättning. Vanliga kommersiella sorters schalotten gick bra :-)
däremot bomamde jag det här med gödning på våren samt en lätt kalkning :-/ men men som Du hade jag mkt på lyrani våras. och jag har hitintills i mn odlarkarriär fått dåligt resultat med vårsatt lök.

Man måste itne ha EN vitlök jag har nog nästan tio sorter (hihi) - välj sprint - cledor - tex ifårn Törnvik om Du ändå skall beställa. OBS - jag odlar i upphöjda bäddar så jag ahr inga trassel med vinterfukt.

Och - GLÖM inte att markera ut allting ordenligt för på våren har man ( jag) ofta hjärnsläpp vart allting finns. Av vitlök tar jag ju eget utsäde så det är dubbelt viktigt att veta vad man har -)

Maila mig gärna ifall Du har flera frågor,

Hälsar ingrid
sanna
Aha, aha, ahaaaaa.... smile.gif
Nu som först upptäckte jag denna intressanta tråd.
Schalotten på hösten!

Jag bor i zon II, i Stockholmstrakten, (inte så långt från Törnviks frö faktiskt...rolleyes.gif )
Jag kan nog ordna en hyfsat skyddad tillvaro för dem, lökarna, kanske i en kallbänk eller i en pallkrage.
Så vad tror du Ingrid? Skulle det kunna fungera även för mig?
Har du provat att höstsätta vanlig gul eller röd lök också?

När brukar du få i lökarna i jorden?

Hälsningar Sanna
Susanna
Låter mycket spännande det här med scharlotten på hösten. Mina "scharlotter" blev jätteusla i år, små och få. Nu är det väl för sent för mig att gräva ner några men nästa höst ska jag testa!

Apropå gul lök på hösten så såg jag häromdagen att Weibulls butik på Sveavägen i Sthlm säljer utsäde som ska klara sig över vintern!

Hälsar Susanna
Ingrid på Västkusten
CITAT (sanna @ 06-10-2003, 22:38)
Aha, aha, ahaaaaa.... smile.gif
Nu som först upptäckte jag denna intressanta tråd.
Schalotten på hösten!

Jag bor i zon II, i Stockholmstrakten, (inte så långt från Törnviks frö faktiskt...rolleyes.gif )
Jag kan nog ordna en hyfsat skyddad tillvaro för dem, lökarna, kanske i en kallbänk eller i en pallkrage.
Så vad tror du Ingrid? Skulle det kunna fungera även för mig?
Har du provat att höstsätta vanlig gul eller röd lök också?

När brukar du få i lökarna i jorden?

Hälsningar Sanna

Todeloo,

jag ahr skrivit 'rapport' andra år på hösten samt våren/sommaren med - liksom en utvärdering :-))
men det är inte så många år ännu :-) dock går det väl iofs gick en del i blom i år men inte värre än vad man får av vårsatt vanligt utsäde. Och jag slarvade med vatten antagligen i just den bädden.

Åsså odlar jag på upphöjd bänk, 1,25 X2,5 mestadels, jag har en del 1X1 med fast de torkar mkt snababre än de lite större ( lustigt verkar vara som 1 m och 1,2 skiljer sig eno0rmt här i förutsättningar, jag tror på att 1,2 är ett 'magiskt' mått)

Jag har höstsatt gul lök med - kul att Weibulls har börjat sälja igen, de klagar över den dåliga åtgången och jag misstänker 'min' weibulls itne säljer den alls här elelr så kommer den nästa år som en nyhet (hehe) - det är antagligen sorten 'Radar' - och jag ahde väl en 50-50 överlevnadsgrad för dem men de som överlevde vart fina - nästan köpelöksstorlek :-)
däremot har jag inte testat rödlök då den ju skall vara lite känsligare.

Åsså skall man ju ha plats till två sorters schalotten, samt en fransk grå--schalotten - alla vitlökssorterna ...... så gullöken och potatislöken halkar med på ett bananskal. Det blir liksom TRÅNGT att testa mycket hemma hos en hobbyodlare så det blir LITE mindre av gullöken. Ingen potatislök blir det i år heller. Jag önskar jag ahde tillräckligt utrymme fäör att testa ta eget utsäde av schalotten -> precis som jag gör med vitlöken, men jag misstänker att dessa sorter kanske är lit eför selekterade för att klara detta. Hmm- jag har tankar på att fröså en shcalotten ett år åsså starta därifårn.
Det är KUL med lök!

Hälsar Ingrid

Nu och en månad framöver är det läge att plantera i välgrävd väldränerad drill/bänk etc - gärna Europa-pallkrage - jag tycker halvpall blir för torr jag.
KURT
Angående "finsk potatislök(Ryvässipuli)" , vart kan man få tag i den? Det skall ju vara en av de allra mest lagringstålga lökarna (om den inte blommar!), många andra lökar (speciellt rödlök) kan man ju inte lagra så länge.
Ingrid på Västkusten
Den var hemskt besvärlig Kurt, den kom via goda vänner och ombud ifårn Finland! Fick både gul och röd.....

Hälsar Ingrid
sanna
Tack för alla tips!
Ingrid, du borde ju skriva "Stora Lökboken"!!! smile.gif

Nu ska jag kolla om man kan åka till Törnviks frö och handla direkt, klart man kan, sedan skall här stoppas ned både det ena och det andra i jorden! Tänk att du Ingrid, som bor på västkusten tipsar mig om Törnviks frö! Jag bor ju inte så långt därífrån, men har alltså hittills varit omedveten om dem!

Ska även ta en repa förbi Weibulls på Sveavägen idag, har ett jobb som börjar - HJÄLP - mycket snaaaart!

Hej så länge, en sista fråga bara: på vilket sätt skiljer sig en "Europa-pallkrage" från en vanlig pallkrage? Är de högre?

Hälsningar Sanna smile.gif
Ingrid på Västkusten
Hihi Sanna - det blir om tio år det minst - när man har samlat på sig lite erfarenheter.

Europapallkragen är dubbelt så stor som en 'vanlig' pallkrage - 'vanlig' pallkrage kallas också halvpall och europapallkrage för helpall.

Kul med Törnvik det ärju egentligen en grossistfröfirma som säljer frö till firmor men just viotlöken säljer de till 'alla' :-))
kika gärna på deras vitlökssortiment å rapportera - nån sort kanske är så vacker att man baxnar?
Kraftigt röd t ex?
Fast färger är så otroligt beroende på odlingsförhållandena...

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon