Jag har en medelstor tomatväxt i källare med mängder av tomater och blommor.
Växthuset har jag startat upp och har där en minitemperatur på 10 grader.
Klarar sig tomatplantan med minimum 10 grader, i så fall flyttar jag den till växthuset.
Lady Hamilton
09-04-2009, 20:16
Nu är jag INGEN expert men jag planterar ut mina tomater när det är lägst +8° i växthuset. Men jag har mina plantor i hinkar och behöver på så vis inte ta hänsyn till jord temperaturen
Jag har också mina tomater i växthuset med min. 8 grader och det funkar bra! Jag odlar också i hinkar.
tomater 8 april -09.jpg
blomkronan
09-04-2009, 21:06
CITAT (rosita @ 09-04-2009, 21:47)

Jag har också mina tomater i växthuset med min. 8 grader och det funkar bra! Jag odlar också i hinkar.
tomater 8 april -09.jpgOj vilka fina tomatplantor du har i dit växthus

Har du dragit upp dom inomhus eller i växthuset?
När sådde du fröna... så man vet till nästa år hur man kan göra
CITAT (blomkronan @ 09-04-2009, 21:06)

Oj vilka fina tomatplantor du har i dit växthus

Har du dragit upp dom inomhus eller i växthuset?
När sådde du fröna... så man vet till nästa år hur man kan göra

Den tomatplantan med frukt, tog jag som stickling på en planta jag hade i växthuset i vinter. De plantor som jag sådde i januari, är lika stora, blommar för fullt, men bär ingen frukt ännu.
Lady Hamilton, Blomkronan och Rosita tack för era svar.
Nu har jag två frågor till.
Klarar även Paprika 8 grader?
Räcker ljuset till eller har ni tillskottsbelysning, göteborgsområdet.
Uno
Jag har inget extraljus nu längre, det ska räcka med dagsljuset.
Paprika vill ha något varmare än tomat, kanske minst 10 grader och helst 15.
FlitigaLisa
15-04-2009, 10:31
Hej alla!
Här kommer en följdfråga till er som odlar i hinkar! Hur stora hinkar bör man ha till tomater? och tips på ställen att köpa många hinkar till bra pris?!

"första året med tomater och växthus"
Åsa, mälardalen zon 2
15-04-2009, 12:20
Till en normalstor tomatplanta bör man ha en hink på runt 20-25liter odlar man dvärgsorter så kan man klara sig med mindre hinkar.
Hinkar till hyfsat pris 15-17,- hittar du på ÖB.
Alexander-VG-zon3
15-04-2009, 16:29
både tomat och chili klarar +1c som lägst under nätterna, huruvida dom mår och tillväxten blir är en annan fråga beror också på sort. för en aktiv tillväxt av chili och tomat bör det vara över +15c på nätterna.
har haft tomat som jag planterat ut som klarat att det blev frost i kalla delar av trädgården, där dom stod strax över 0c. och dom klarade det utan att visa skador verken på blommor eller blad.
Jag har mina ute under dagtid nu, om temperaturen är över 10°C. De klarar sig fint men det är inte så mycket tillväxt som flaxss säger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.