pibe02
Hej
Vad gör jag av mina påskliljelökar som jag har haft i kruka som nu blommat ut?
Kan jag plantera ner dem direkt eller gör jag det i höst?
Mvh
Pia
Nävan
Hej!
Du kan plantera ner dem nu, men klipp inte bort bladen! Lökarna tar all sin näring från bladen och lagrar i löken till nästa vår, och om du då tar bort bladen, kan blomningen utebli nästa vår.

Alexander-VG-zon3
lökar har rötter som dom tar näring ifrån jorden. men dom behöver bladen för fotosyntes. det bästa är att låta dom vissna ner, men dom kommer också blomma till nästa vår även om man klipper bladen dock kan det ta mycket kraft från löken.
tepa
Hej

Jag har planterat mina utblommade små Påskliljor direkt i landet ute. Utan att ta bort någonting alls. I fjol Påskas hade jag små Kruktulpaner, dessa planterade jag direkt i jorden, hade de inte inne före. Nu har de kommit upp. Bara små blad än så länge. Dom var så små och söta, kunde inte låta bli att köpa dom.

Hälsn Tepa
Lady Hamilton
Det går bra att plantera ut dem direkt i rabatten Men man kan även låta dem "torka ner" bladen och plantera dem senare. Viktigast är dock att man låter bladen sitta kvar Tar man bort bladen så försvinner den viktiga näringen från lökarna som gör så att de blommar nästa år. Jag har ett flertal gånger "rensat" bland mina påskliljor/pingstliljor genom att gräva upp "chok"/ett fler tal i klump. Och placerat dem i en jordsäck i skuggan över sommaren (stoppat ner lökarna så de döljs av jord och inte gett något vatten) Sedan fram på höstkanten har jag rensat bort alla torra blad och planterat ner lökarna på nya ställen. Eller gett bort lökar till andra som velat ha
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon