Full version: Kompost som "snurrar"
pibe02
Hej
På tomten till det hur vi byggde finns två stora komposter som står på ben och som har en stor behållare som snurrar. De är minst 15 år gamla sa den gamle ägaren för de fanns på tomten när de köpte tomten...
De är inte isolerade utan av plast med små hål i ena änden och lock man snurrar av i andra änden.
Någon som sett/hört om liknande?

Till saken.
Jag har använt dem lite sporadiskt i 2 år och slängt i matrester och den som har stått i 2 år verkar ha fungerat. Ser ut som jord i 5-10 cm klumpar. Är den klar?

Den som jag använde förra året verkar inte alls ha fungerat men undrar om det är för jag la i gräs också, för blött?

Har nu tömt dem men hur börjar jag om jag gör på riktigt och börjar om?
Bara slänga i och snurra med jämna mellanrum eller?

Kan man använda dem på vintern om de ej är isolerade?
Tacksam för svar, vill gärna ha kompost jord till mina planteringar!

PS
Kan man inte blanda matavfall med lite trädgårdsavfall?
KURT
Den modellen är ganska vanlig på t ex daghem och andra platser där man har mycket avfall. Men skall den fungera vintertid så måste den nog vara isolerad. Om man startar om kan man låta lite kompostmaterial vara kvar, så kommer det i gång fortare.

Om en kompost fungerar bra eller ej beror oftast på hur man sköter den, lägger i strömaterial när det är alltför fuktigt osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon