tepa
Hej

Mina Hibiskusar har stått i ett övervintringsrum i vinter. Den ena hade blad och till och med knoppar när jag tog in dom för två månader sen. Av chocken tappade den alla blad, men det ska väl komma nya ? Den andra har inte heller börjat visa livstecken. Jag har planterat om, jag vet, borde ha väntat iaf med den som inte hade blad. Hur länge ska det ta ? Säg inte att det är kört, dom är säkert 25 år gamla. Jag håller jorden lite lätt fuktig. Och så har jag sprutat vatten ur duschflaska på dom en par gånger i veckan. Ska jag ge näring ?

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
Ingen näring till växter utan blad. Är det grönt under barken när du skrapar på den så finns det liv. Jag tycker att ju mer förvedade övervintrande växter är desto viktigare är det med hög luftfuktighet runt grenarna när de ska grönska, ex. gamla övervintrande fuchsior brukar man rekommendera att aldrig ta in i varm och torr bostadsvärme när de har stått kallt under vintern för är de rejält förvedade brukar knopparna ha lite svårare att tränga fram (med plastpåse över + någon duschning brukar det dock funka att ta in någon för att driva fram lite snabbare).
tepa
Tack, Åsa. Den nedre av bilderna, den som hade gröna blad, är grön när jag skrapar. Den andra, desvärre, hade inte sådan lättskrapad bark, den är svår att skrapa på. Vet inte hur jag ska förklara, men kanske jag tar en kniv...

Nu skrapade jag med kniv, det var liksom grågrönt under på ett ställe. Jag klippte också av en liten bit av en pinne, och benade sönder klippet, det var jätteljusgrönt under, verkade inte riktigt kruttorrt iaf. Måste ordna nånslags stora genomskinliga plastpåsar...

Men det var sista vintern de förvarades sådär kallt, i fortsättningen ska jag nog ha dem i det där rummet vi inte använder, där var 13-16 grader i vintras. De måste ju inte övervintras sådär kallt, 10-12 grader, som jag hade nu.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Nu har jag ordnat påsarna. Det går lätt att komma åt in under med sprutflaskan. Man borde väl spruta en gång om dagen, kanske ? Dom står nu på var sida om min stora Clivia i sydvästläge, bredvid fönstret, inte riktigt tätt emot, kan nog ordna nånslags pall eller nåt att stå på så de kommer lite närmare. Vad tror ni ? Jag gör vadsomhelst, dom MÅSTE komma igång igen.

Men vem sjutton var det som sa, att Hibiskus är lätta nybörjarblommor ...

mvh Tepa

Glömde bilderna...

Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
som jag skrivit innan så kan inne hibiskusar både stå svalt ca +10c och stå varmt ca +20c +25c och extra ljus. jag har några av mina varmt och några svalt.

att den tappat bladen kan vara en chock av att komma in varmt från svalt. är den grön under barken så kommer det nya blad längre fram i sommar. du kan sätta ut den under sommaren så bryter den lätt nya blad och knoppar, mina är redan ute och har också börjat att växa ute.

den andre är väl den som såg ''vissen'' ut i vintras? jag tro redan då att den torkade ihjäl i vintras. för när jag glömmer att vattna mina så torkar dom in jätte lätt. har 5st plantor som jag inte klarat i vinter av att jag glömt att vattna dom.

det finns många känsliga hybrider nu (jag köpte en massa ovanliga hybrider/arter för ca 2tusen kronor förra året och dom tycker jag är svårare än andra). men dom äldre sorterna är tåligare. men det gäller att inte torka ut dom för mycket och soligt och varmt på våren-sommaren-hösten och så ev extra ljus om dom står varmt på vintern . har du dom svalt så vattna efter temp är det ca +10c +15c så vattnar du ca 10-15gånger under vintern.

risken med att sätta plast påsar på dom är att dom kan ruttna vid stambasen vid jordytan. dom vill inte ha instängt, fuktigt men inte instängt. när dom har blad behöver dom både Co2 och Syre. .
tepa
Tack, Flaxss. Jag hade bara väntat att höra av dig. Vill så gärna ÄNNU EN GÅNG att du delar med dig av dina rika erfarenheter. Jo, den helvissna har inget på gång. Men lite ljusgrön var den dock under barken. Nu är jag i valet och kvalet. Åsa säger plastpåsar, du säger inte plastpåsar. SUCK ! Tror ändå att jag behåller plastpåsarna på, men då, hur veta om de är på väg att ruttna ? Den helvissna är ju 20-25 år gammal, är det inte troligare att ju äldre planta, desto säkrare att den klarat sig? Och varför skulle den ena torkat ihjäl, om inte den andra, med samma behandling inte gjort det ?

Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
att den ena inte torkat medan den andra gjort det är att den säkert har fått mer vatten eller stått annorlunda så att den inte torkat ut lika snabbt. är dom friskt gröna och fuktiga under barken så kommer dom.

ska du ha plats påsar på bör du ha luftväxling, dom kan ju ruttna i rötterna eller i stammen och då blir dom mjuka. plastpåsarna i sig är inget farligt och fuktigt luft som åsa säger är bara bra, utan att det blir stilla stående luft som är farligt det är det du bör undvika. och därmed kanske göra nåt hål i plastpåsen eller två hål så det kommer in luft.

jag har aldrig använt plastpåsar och mina gamla bryter skott ändå. vad jag har märkt så behöver dom mycket ljus och värme för att bryta rikligt med skott, mina gamla om dom nu blir bladlösa brukar inte få skott förens jag tar ut dom. är dom utan blad så får du vattna precis så du inte torkar ut dom eller vattnar för mycket och sedan bara ytterst lite näring.
tepa
Hej Flaxxs

Ska omedelbums göra hål i plasten.

Sisådärja. nu gjort. Tack för tipset. Jag återkomer hur det går, var så säker.

Mvh Tepa
Bassam

Tack för frågan

Om du har använt påsar ska du ta bort dem en timme varje dag tills luften förnyas.

H: Bassam
tepa
Usch, vad komplicerad du är, Bassam. Tack för detta

Mvh Tepa
HelenJ
Lufthål räcker, man behöver inte krångla till det i onödan.
Alexander-VG-zon3
japp ett par lufthål på olika ställen (fler än två) räcker.
MariaS
Det går utmärkt om man klipper av "öronen" på plastpåsarna med ca 3-5cm långa klipp. Då blir det luftombyte UTAN att ta av påsen och fukten stannar kvar ändå. Denna metoden gör det också lättare vid avhärdningen, när väl buskarna kommit igång igen.
Pia mitt i Skåne
En liten varning också ifall krukorna med påsar står i fönstret direkt i solen. Det kan bli så varmt så att växten blir nästan kokt, inte konstigt , det är ju ett litet privat miniväxthus de får...
tepa
Hej

Nu har jag gjort fler hål, och sprutat in mera vatten. Visst kändes luften lite varmare där inne, stoppade in pekfingret. Jag har ett stort lärkträd utanför fönstret, som skuggar lite. Så det blir inte så gassigt. Tack för era råd.

Mvh Tepa
tepa
Hej

Det har nu kommit lite nytt grönt på den som hade blad i vinter. Ska jag ta bort påsen nu ?

Hälsn Tepa
tepa
Hej och hallå

Vad tror ni, ska påsen bort ?

Mvh Tepa
Malva15
Jag skulle ha kvar den till bladen vuxit ut mer men då inte ta bort plasten så att det blir en chock för plantan utan lite försiktigt lossa plasten lite eftersom under en vecka och först därefter ta bort den helt och hållet. smile.gif
tepa
Jättetack, Malva !

Mvh Tepa
koja72
En fråga bara om hibiscus-skott, hur lång tid tar det innan de slår rot i vatten ? När kan man klippa ner ett snabbväxande hibiscus-skott ?
Malva15
Hej!

Själv har jag inte haft någon större framgång med rotning av hibiskusar i vatten. De jag klarat av att rota har jag satt i jord med plastpåse över vilket jag rekommenderar. Klipp bara av hörnen på påsen så sticklingen inte möglar av den fuktighet som finns inne i påsen. Spraya gärna med blomspruta inne i påsen ibland så bladen hålls spända och inte blir slappa. Klipp de största bladen på mitten så det inte blir för stor bladmassa för sticklingen. Sticklingen bör vara ca 10 cm lång.

När sticklingen rotat sig och vuxit lite drygt 10 cm kan du toppa den för förgrening. Det kan ta ett tag innan rotningen börjar, ofta ca 8 veckor. Låt inte sticklingen stå i sol.

Lycka till! smile.gif
koja72
Malva 15....tusen tack för dina råd smiley_small_hug.gif
tepa
Hej

Skotten som kom på den ena plantan växer inte. Ett är grönt ännu och de andra har blivit brunaktiga, håller på att torka bort ? Har jag vattnat för lite ? Satt en skvätt en gång i veckan. Tycker inte det torkar upp så fort, då jag har de där plastpåsarna. Eller har det blivit för varmt där inuti? Jag satte dit en tempmätare under plasten i morse. Ska kolla tempen sent i eftermiddag, när där är lite sol.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Tempmätaren visade 25 grader innanför påsen. Men det var inte full sol. Ska kolla en solig dag sen. Tror ni det är för varmt ? Försöker hålla jämnt fuktig jord och sprutar in vatten varannan dag, cirka.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon