amaria
Köpte en ny orkidé för ett par veckor sedan. Den kändes inte helt okej på bladen när jag köpte den och barken känns gammal. Men den blommar jättefint på två stänglar och det ser ut som de håller på att förgrena sig. Kunde inte låta bli att köpa den, blommorna är bedårande! wub.gif

Rötterna såg jättefina ut, men jorden var dyngsur när jag köpte orkidén. Jag misstänker att den är övervattnad i affären. angry.gif
Här hemma har den fått vatten en gång under denna tid efter att den torkat upp.

Ja och nu har ett litet blad blivit helt gult, så jag ryckte bort det. Ett stort blad har fått en jätteful fläck och kanterna på blader börjar gulna.

Känns som den behöver ny orkidékompost, men man ska väl inte störa den med det när den blommar?

Hjälp!!! help.gif Vill inte att den börjar tappa blad och blommor! Vad ska jag göra? sos.gif
pejori
Jag tycker fläckarna ser ut som köldskador.
Vill du kan du sätta om den nu redan, men rötterna ser ok. ut så det är ingen fara på taket.
Att blad gulnar, är ingen fara, dom blir också gamla.
Nya kommer upptill så sakterliga.
amaria
Ahaa... är det det det är?

Skyddade den med en filt på väg hem från affären, men den står i för sig nära balkongdörren... =/
amaria
Bladet blev bara fulare och fulare så tillslut tog jag bort det. Efter ett tag fick den ullöss och blev därför behandlad med sprit och blev omplanterad. Nu vissnar alla blommorna ner och ja...

Jag plockade varenda kryp med spritdoppad tops och har nu hållt på några dagar. Får se om den stackars orkidén överlever.... =(
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon