Full version: Rådjur
Therese skövde
Jag har satt ut pinnar med RåVäck på vid tulpanerna/krokusarna/penseerna i morse när jag tittade ut låg penseerna utspridda över gräsmattan och resterna av tulpanerna sen förra omgången uppätna, "suck"
Vad ska jag göra? Några ideér?
Har även tänkt sätta amerikanska blåbär och undrar om rådjur även tuggar i sig dessa?
Nanashi
CITAT (Therese skövde @ 10-04-2009, 09:32) *
Har även tänkt sätta amerikanska blåbär och undrar om rådjur även tuggar i sig dessa?

Hej!

"Mina" rådjur har inte rört mina amerikanska blåbärsplantor.
HelenJ
Jag har satt ut pinnar med RåVäck på vid tulpanerna/krokusarna/penseerna i morse när jag tittade ut låg penseerna utspridda över gräsmattan och resterna av tulpanerna sen förra omgången uppätna, "suck"

Det bästa är att inte bjuda rådjuren på sånt de tycker är gott. Tulpaner är rena gottebordet naughty.gif
Det näst bästa är väl ett 2 meter högt staket typ viltstängsel (eller en bra vakthund).

För två år sen fick inte en enda av mina rosor slå ut. Varenda knopp blev uppäten så fort den började visa färg. Förra sommaren gödslade jag med hönsgödsel och sedan la jag kakaoflis som marktäckare runt rosorna. Inte en enda knopp åts upp! Om sedan rådjuren hade ändrat sin dagliga rutt, eller det berodde på höns- och kakaodoften, det vet jag inte. Men värt att prova kanske?

Blåbären vet jag tyvärr inte om de är rådjurssäkra eller ej.
fluffis
Prova blodmjöl! Det gjorde jag helt nyligen...

Har sett både rådjur och och hare tvärnita flera meter från planteringarna jag strösslat på! Många rådjurs- och har-besök har vi haft pga fågelmatningen, dvs solros och annat frö. Mycket rådjur och hare har passerat över vintern, nyligen upptäckte jag att någon av dem ätit knopparna av både amerikansk blåbär, Spirea och annan vegetation som stuckit upp ur snön.
Efter tips strödde jag blodmjöl överallt där jag satt vårlök; allt har fått vara i fred, och som sagt, fått både rådjur och hare att byta spår. Inga mer snacks-besök vid fågelborden här inte, hehee...

Härnäst; strössla blodmjöl längsmed hela tomtgränsen, speciellt på alla djurstigar som leder in på vår tomt...
Läste att strör man ut det höst, vinter och speciellt vår, runt planteringarna, så håller det väck de flesta av marodörerna. Betydligt billigare än RåVäck iallafall.

Lycka till!
pibe02
Hej
Får jag bara fråga var man köper blodmjöl? Typ på Plantagen, Blomsterlandet eller?
HelenJ
CITAT (pibe02 @ 13-04-2009, 08:15) *
Hej
Får jag bara fråga var man köper blodmjöl? Typ på Plantagen, Blomsterlandet eller?

Ja, och du kan säkert hitta det på COOP och ICA också... Titta bland olika gödselmedel, där brukar det stå.
Skruttis
Blodmjöl har inte haft någon som helst effekt hos oss men har du tur så kanske "dina" rådisar inte gillar lukten.
Blåbärsbuskarna går inte säkra tyvärr. Ett av våra amerikanska blåbär tuggades ner till ett par centimeter ovanför backen i höstas.
Lycka till!
Boxer
RåVäck innehåller bl.a. blodmjöl.

Det enda som fungerat hemma hos mig är Råodör.
Rekommenderas varmt.
Nanashi
CITAT (Skruttis @ 13-04-2009, 09:15) *
Blåbärsbuskarna går inte säkra tyvärr. Ett av våra amerikanska blåbär tuggades ner till ett par centimeter ovanför backen i höstas.
Lycka till!

Oj, då har jag verkligen haft tur. Men jag har mycket vilda blåbär på tomten ganska nära de amerikanska plantorna så det är kanske därför mina rådjur inte har reagerat på dem (och då har de ändå gnagt på saker precis brevid).
Skruttis
CITAT (Nanashi @ 13-04-2009, 10:02) *
Oj, då har jag verkligen haft tur. Men jag har mycket vilda blåbär på tomten ganska nära de amerikanska plantorna så det är kanske därför mina rådjur inte har reagerat på dem (och då har de ändå gnagt på saker precis brevid).

Jag önskar att det vore så väl ändå.
Vi har vilda blåbär nära också men det har ingen effekt på våra rådisar. Kanske det är att rådisarna här är mindre kinkiga med vad de äter? Har aldrig lyckats hitta något mönster för vad det är de äter och när. Verkar mest vara en slump vad de för tillfället råkar gå förbi när de är hungriga.
Har vid flera tillfällen hört/läst att t ex persilja inte tillhör favoritmaten. Här är det tvärt om. När vi ett år täckte persiljan med fiberduk när hösten kom, ja då skrapade de sönder duken först och mumsade i sig persiljan sen. slap.gif
Jag har gett upp med att försöka förstå mig på dem....
MariaS
Rådjur är ganska smarta djur. Blodmjöl, Råodör, Råväck och alla husmorsknep fungerar. De fungerar dessutom väldigt bra...... under en tid. Snart har rådjuren vant sig och de återvänder till sina smörgåsbord. De som brukar fungera som längst på rådjur, är växter som luktar starkt. De står ju där permanent och luktar lika starkt hela tiden.
Växtexempel: Marocansk mynta, Alliumväxter, vitlök och idegran (som är giftig!) visst, de testar, men inte många gånger, särskilt inte på idegranen!
karlsdal
Lägg/häng ut tussar med fårull. Otvättad ska det vara. Det håller rådjuren borta hela säsongen. Det finns folk som har får lite varstans, bara att höra sig för bland vänner och bekanta alltid finns det någon som har en grannes, bekants, kusin som har får. Lycka till!
noora
Bura in tulpanerna om du inte vill bura in hela trädgården :-) Eller satsa på påskliljor i stället, de är inte lika poppis som rådjurssnacks.
MariaS
CITAT (noora @ 15-04-2009, 11:07) *
Bura in tulpanerna om du inte vill bura in hela trädgården :-) Eller satsa på påskliljor i stället, de är inte lika poppis som rådjurssnacks.

Tror jag det! Påskliljorna är giftiga och rådjuren stendör om de äter av dem, vilket de har koll på! Så alla narcisser går säkra för rådjur.
smuleborg
En blandning av blodmjöl och (tror jag) ammoniak (9/1), har funkat rätt bra hos oss. Vi blandar till sörjan och dränker in oasis, som vi sätter på pinnar i lagom noshöjd här och där. Det som blir kvar i hinken sätter vi i ett, inbillar vi oss, strategiskt läge. Jag tror att det har hjälpt. När vi blir rika hägnar vi in. Och tji får jaktlaget.

Att välja växter är ett sätt (och kanske i kombination med andra).
Fågelvägen
CITAT (MariaS @ 15-04-2009, 18:11) *
Tror jag det! Påskliljorna är giftiga och rådjuren stendör om de äter av dem, vilket de har koll på! Så alla narcisser går säkra för rådjur.

Haha! Tror du verkligen rådjuren har koll på att narcisserna är giftiga? Hos oss biter de av både narcisser och julrosor, rabarberblad och potatisblast - alla räknas som giftiga. Visserligen spottar de ut en del blommor och blad, men det är ju en klen tröst för oss. -cry-.gif De 4-6 rådjur som patrullerar här dag och natt ser tyvärr allt annat än stendöda ut.
De brölar otäckt på nätterna också, crazy.gif antagligen medan de fejar hornen på buskar och små trädstammar, samtidigt som de överväldigade av vällust (?) gräver gropar i scillamattorna med framfötterna.
smuleborg
CITAT (Fågelvägen @ 15-04-2009, 22:04) *
Haha! Tror du verkligen rådjuren har koll på att narcisserna är giftiga? Hos oss biter de av både narcisser och julrosor, rabarberblad och potatisblast - alla räknas som giftiga. Visserligen spottar de ut en del blommor och blad, men det är ju en klen tröst för oss. -cry-.gif De 4-6 rådjur som patrullerar här dag och natt ser tyvärr allt annat än stendöda ut.
De brölar otäckt på nätterna också, crazy.gif antagligen medan de fejar hornen på buskar och små trädstammar, samtidigt som de överväldigade av vällust (?) gräver gropar i scillamattorna med framfötterna.

Vad att göra? Viltstängsel? Vi tycker att det förfular. Och det kostar en stor slant.

Finns något anat att göra?
MariaS
CITAT (Fågelvägen @ 15-04-2009, 22:04) *

giggle.gif Ja inte kan de ju dö av att spotta ut blommorna igen... De kör väl på hämnd aktion istället...
annade
Min granne sätter ut pinnar med små kuber av Neutrogena (tvål) i rabatterna och det fungerar jättebra. Tänkte testa detta själv. Förhoppningsvis finns det något ämne i tvålen som rådjuer ogillar.

/Anna
Sophie1
Vi har också ett stort problem med rådjur, tycker dom är söta men tråkigt när så mycket blir förstört...Jag hade planterat lungört, gyllenlack och panseer och kommer upp på morgonen och allt är uppätet och förstört...inte kul. Igentligen så började det med att ja köpte råodör och hade ut vid ett körsbärs träd som ja såg dom gnagat på, så dom gick vell vidare då, och tog planteringen i stället...nu tror ja att ja ska ha ut råodör vid magnolian också, trots att dom alltid låtit den vara..men utifall dom ger sig på den i stället nu...Har provat med att ha ut hund päls runt körsbärs trädet också..men det funkar inte...Vi har en chinese crested som ja rakar på våren och sommaren,så det va rätt mycket hund hår också..men inte hjälpte det inte..
MVH Sophie
uno

Rå ó Dör är ett medel som har hjäpt mig i en 4-5 år. Tänk om det fanns ett lika effektivt medel mot mördarsniglar. M.a.o. byt upp Dig till Rå ó dör. Dyrt kanske men väldigt drygt.
Fågelvägen
Helleborus spottar de ut. Men rabarberbladen försvann spårlöst, enorma mängder.

Jag har också tyckt att RåOdör fungerar någotsånär och RåVäck inte alls. Men igår upptäckte jag att en präktig Taxus (idegran) fejats i flisor 10 cm från en nysmetad RåOdör-pinne. Taxusarna har vuxit i fred 2-3 år, och nu plötsligt ska reviret märkas ut just där. Jag blir ursinnig! w00t.gif crazy.gif crazy.gif crazy.gif
Nu ska vi prova med elstängsel i en del av trädgården om vi hittar något användbart.
karlsdal
Testa med små tussar får-ull här och där. Det hjälper verkligen!
Sne4
Högt stängsel / lägre stängsel inbyggt i högre häck stoppar dem. Ammoniaklukt får jag nog av på jobbet och vill inte ha i landet, men däremot så har det hittills fungerat att 'krydda' de växter som inte får ätas av rådjuren med blodmjöl(jordgubbar osv).
Att fläder är giftigt verkar de inte bry sig om. Nu när jag inspekterade fläderhäcken så är samtliga plantor(50m) beskurna på de knaprigaste? skotten. Samma sak rabarberblad osv. Inget som varit kryddat med blodmjöl har dock rörts - om jag inte glömt bort att krydda igen efter ett rejält regnoväder vill säga..
Marika79

Rådjuren som går här käkar upp mina vinbärsbuskar och hörde att man kan riva hårdtvål över..Men jag satte tvål på pinne i varje buske ..Och än har du inte ätit av skotten:)
Hörde av Bosse som är med i äntligen hemma att man kan ta sitt natta urin:/ men nää det lät inte så frächt o använda på sina vinbärsbuskar:)
Österläge
CITAT (karlsdal @ 22-04-2009, 16:16) *
Testa med små tussar får-ull här och där. Det hjälper verkligen!

Fast en väninna med får har sett rådjur mitt bland fårflocken! Så det är nog som med annat, det funkar ett tag, och på vissa rådjur...

Vi har massa rådjur i skogen precis vid huset, har sett dem på garageuppfarten bara stå och titta på oss, helt orädda, men penseerna har fått vara i fred - än så länge! *håller tummarna*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon