Full version: -kaktusfrågor-
Nina A
Hej
jag har tre st kaktusar (namnlösa,familjelösa)som stått tillsammans i en kruka från affären..tre frodiga fina och fruktansvärt stickiga som de bör vara smile.gif
igår fann jag krukan upp och ner,plockade med fasa upp det och fann att alla tre klarat sig oskadda....
katterna (jag har tre) hade även grävt lite extra i jorden så det såg inte allt för trevligt ut
nu har jag efter omplantering till någotsånär trevlig jord
upptäckt att stackars kaktusarna ser tilltufsade och lite nakna ut på vissa ställen..kommer det ut nya piggar där de saknas?

en fråga om belysning också...
kaktusarna står i ett söderfönster men trots det blir det inte mycket ljus
särskilt inte på gråa dagar som denna
kan tex spotlight hjälpa?(jag vet att lysrörsramp är suveränt men har inte plats för det i fönstret) jag vet att det finns speciella lampor i djurhandeln för akvarieväxter,dessa glödlampor avger ett ljus växter kan ta till sig,inte det som vanliga glödlampor ger
vad tror ni om denna alternativa metod? jag kan ju självklart testa men det kanske sitter någon på nätet som vet...

och så en liten fråga om novemberkaktusen jag har
den är nu i vintervila och har inte blivit vattnad på några veckor
jag tycker så synd om den då de förut stora bladen blivit så tunna
hur viktigt är det att _inte_ vattna för att få den att blomma?
och hur länge ska den vara utan vatten för att blomma som den ska?
även kaktusarna har från och med idag börjat sussa och ska inte få mkt vatten tills november då de får svälta utan vatten helt till februari....
är det något speciellt jag ska tänka på beträffande vilan?
försöker ha lägre temp i köket där de står

/Nina-full av frågor
Ingrid på Västkusten
Lisa-armatur säger jag bara :-) om Du ser växter som sköts av firmor ute på t ex företag så hänger det alltid en lisalampa över dem. man kund eköpa dem förra året på cervera t ex, mfl affärer. de är snygga smiter in bra om man inte har plats med en lysrörsramp :-) och det är växtlampor, mkt bättre än akvarielampor som itne riktigt har så bra spektrum som man kunde önska för vanliga växter.

Tyvärr kommer dte itne ut nya taggar :-( de är forlorade för alltid.

Sussar kaktusarna i köket med lite lägre temp bör de ha vatten ca 1 ggr i månaden. Så ljust det går ....

Hälsar ingrid
Nina A
Aha...

det heter "lisa armatur" alltså smile.gif ? (värre om det heter olika på olika ställen)
hm,vilka andra affärer säljer dessa,du råkar inte ha en susning?*hoppas*
visserligen ligger det en Cervera inte alldeles för långt borta..men det kan vara bra med plan B om A inte fungerar...

annars får jag köra med ikeas skrivbordsbelysning,med lysrör i värsta fall...

/Nina-ska kika om hon hittar nätaffär med lampor
Ingrid på Västkusten
Bara Lisa :-)

en rund lampa med orange färg inuti med några reflekterabde bleck....iofs är skerivbordsbelysningen bättre än ingenting alls,

Hälsar ingrid
Nina A
Tack för hjälpen ingrid! smile.gif
/Nina-lite klokare
Agar
LE[Låg Energi] ger samma resultat som lysrör dessa går även bra att placera i valfri armatur för vanlig E27sockel.

Det gör susen. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon