mino
Jag skulle vilja flytta några rosor som är gissningsvis max 4 år gamla. Min ena fråga är om det funkar att göra detta nu? Vill passa på medan rabatten är någorlunda lätt att gräva i. Min andra fråga är hur man hanterar dessa buskar som är planterade med ympstället ca 10 cm ovanför jorden. Detta har lett till att rotplantan har skjutit ganska många grenar så rosorna består i princip av två sorter numera. Planterar jag om dem hade jag tänkt att få ner ympstället under jord, kan jag bara klippa bort de grenar som inte tillhör den inympade plantan?

Går detta att göra nu eller är det bättre att vänta?
svennis
Hej!
o Glad Påsk.
Prova som du har för dig.
Klipp bort det som inte hör dit o skrapa lite över så bildas nya rötter o du får en ros på egen rot
Jag flyttar mycket rosor o tycker att det går bra. ibland blir det mer än en ros om man kan dela.
smile.gif
Stiffe
Svennis, bör man inte riva el skära bort rotskotten ända in på roten den kom ifrån så det inte kommer nya skott? Sedan ett förtydligande: du menar att skrapa på stammen precis ovanför ympstället antar jag? Slutligen plantera rosorna med ympstället 10-15cm under mark.
Soliga vårhälsningar
/S
svennis
Här kan man ju inte ljuga alls... slap.gif
Bra Staffan..! Skrapa på stammen som kommer under jord.

Glad påsk på ER smile.gif

Sofiero 020.JPG

Ezereht
haha nä det är stenhårt wink.gif Vilken cool bild! Är en staty va?

Jag har satt påskfjädrar på mina buskar nu.. alltså dom sover ju och är bara "ris" just nu. Tar bort "prydnaderna" efter påsk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon