Leopardkungens
10-04-2009, 15:11
Jag har ett inomhusväxthus som håller ca 30 grader med en luftfuktighet på ca 30-40%. Nu undrar jag vad för växter jag kan ha där? Det jag är mest intresserad av är väl träd typ som fikusar, citrus mfl. Även grönsaker, chiliplantor, tomater eller liknande. Finns det bonsaiträd som jag kan så från frö där? Japansk lönn kanske? Köttätande växter?
Köpte massor av olika frön men på de flesta står att värmen ska vara runt 15-20%, men jag provade ändå med chiliplantor och vanliga solrosfrön och dom har växt rejält.
Kanske palmer borde funka?
Helst vill jag ha träd och liknande som växer ganska snabbt men även andra.
Tacksam för alla tips!!!!
Mvh L
Jag vågar inte ge några råd på växter. Men jag tycker inte att 30°C låter särskilt högt. I mitt odlingsutrymme kan temperaturen gå över 30°C, men då har jag i och för sig högre luftfuktighet än 40%RH.
Alexander-VG-zon3
10-04-2009, 15:46
Tropiska palmer och bananer bör funka utan problem. var noga med att det är tropiska!
även tropiska fruktträd som avokado,stjärnfrukt och mango kommer funka. jag hade dock inte haft citrus där, dom flesta vill ha någon form av en viloperiod. vill du dock ha citrus så kan du testa tropiska arter som Lime.
dom flesta tropiska ficus arter bör du kunna ha. Fikon - Ficus carica bör du inte välja!
Tomat,Chili, Paprika m.m. borde funka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.