marw77
Hej

Undrar vad det är för en buske/träd vi har på våran tomt. Den blommar väldigt tidigt och luktar väldigt gott.
Om ingen vet vad den heter så kanske någon vet hur den skall skötas och om det går att klippa den.
Men det kan jag säkert ta reda på när jag vet namnet.
Tack på förhand.

20090410084.jpg

20090410083.jpg

HelenJ
Jag är ganska säker på att det är ett hybridkejsarolvon, Viburnum bodnantense. Den har ett ganska spretigt växtsätt och man brukar inte beskära olvon så mycket. Men vill du gallra lite försiktigt i den kan du göra det nu.
marw77
Tackar så mycket för det svaret. Sökte efter lite bilder på namnet du gav och jag är håller med dig.
Tack än en gång för det snabba svaret.
Mvh
M
elisabeth.brandell
Jag tror också att det är en kejsarolvon. Jättevacker! Själv har jag två stycken sedan tre år tillbaka. Den ena har blommat EN gång. Året därpå år hararna upp knopparna. Sen har knopparna frusit förra året och dessvärre verkar det vara likadant i år - ¨då båda buskarna har mycket knoppar som inte slagit ut. Vad göra? Ska man täcka med säckväv under vintern? Vi bor i zon 2 - trodde inte det skulle behövas. Någon som har tips?
/Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon