tepa
Hej

Jag fick så mycket perenner ifjol somras, kommer inte ihåg alla, men vad har ni sett att har kommit upp i era trädgårdar ? Hos mig har kommit följande:

Mvh Tepa

Nian och tian torde vara samma bild, ser jag nu, ursäkta....

Vad är det jag har ?

Tack
Tepa
MariaS
Då ska vi se...
1. Vårkrage
2. Irs
3. Daggkåpa
4. ?
5. Lilja
6. Phlox
7. Perenn viol
8. Fingerört
9. ?
10. ?
11. Phlox
12. Samma som nr7
13. Skuggröna eller Helleborus
Red Top
Det här tror jag att det är smile.gif

1. Vårkrage

3. Malva
4. Stormhatt?
5. Borstnejlika?
7. Vårkrage
8. Malva?

12. Vårkrage
13. Julros?
tepa
Hej Red Top och tack ni andra för förslagen.

Nu ligger det till såhär, tack RT, Malvan, Stormhatten, Borstnejlikan och Malvan igen på nr 8 var helt rätt. Så borde det vara enlig mig och mitt dåliga kommihåg från i somras. Nr 13, den sista är Skuggröna, visst, du har naturligtvis rätt, Maria S.

Mvh Tepa
tepa
Ibland när jag läser era svar, hur i jessu namn ni kan veta.... Maria S du är för suverän, häng mé ett tag till, hoppas iaf

Tepa
Alexander-VG-zon3
nr 2 - Daglilja

nr 5 - Lilja eller Såpnejlika

kan du ta nya kort på nr 4 och nr 9-10 ?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Red Top @ 10-04-2009, 17:47) *
5. Borstnejlika?

Borstnejlika är det nog! mycket likt på bladen tycker jag.
tepa
Hej

Här kommer mera bilder på nr 9 till 13. Nr 13 har jag två bilder av, det är ju Skuggröna. Skulle nr 9, som ju var samma som nr 10, kunna vara Myskmadra ?

Hälsn Tepa

Jo, femman är Borstnejlika och elvan borde vara nån slags Klocka, Mariaklocka ? Sexan är Phlox.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
kan nr 2 vara hosta ?
Monica B
Bild 2 är en Daglilja
Bild 3 ser ut som en alunrot eller en Nejlikrot, svårt att se
Bild 7 ser ut som vårkrage igen
Bild 11 ser ut som en Hosta
Bild 12 Vårkrage igen
Bild 5 kan vara mycket, t ex Digitalis, Nattljus, Storklocka
tepa
Hej

Monica B har nog rätt om Dagliljan, bild nr 2. Bild nr 3 borde vara Malva. Vårkragar visste jag inte att jag hade på så många ställen. Nr 1 är definitivt Vårkrage, nu minns jag. Men de andra är mycket mindre. Har för mig att jag planterat Betonika, nånstans där. Kan sjuan vara Betonika ? Åttan är nog Malva den också. Tack snälla ni för hjälpen.

Hälsn Tepa
Monica B
Hej Tepa,

Ja, när du säger det så kan jag absolut hålla med om att bild 7 kan vara en Betonika.
tepa
Tack, Monika. Trevligt om Betonikan är vid liv. Har tillräckligt med Vårkragar som det är.

Mvh Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon