Monarda
10-04-2009, 21:19
Nu har jag flyttat rödhakeholken sedan jag fick reda på att den inte får sitta för öppet. För tillfället har jag två st rödhakar som uppehåller sig i trädgården och jag håller tummarna för att någon ska tycka att det här är ett passande hem.

Gunilla T
11-04-2009, 17:59
Hoppas du får hyresgäster...tänk så trevligt med häckande rödhakepar på tomten. Du kan väl rapportera om det händer något?
ängsvädd
19-04-2009, 21:32
Vad spännande - hoppas boplatsen passar.
Rödhake är nog min favoritfågel - efter undulat
Jag skulle också vilja locka till mig rödhakar - har några granar på tomten som kanske kan passa dem?
Gossen Ruda
20-04-2009, 09:02
Lite buskage och skräphögar är populära hos rödhakar. Katter impopulära för dom söker gärna mat på och nära marken och är därmed utsatta för attacker.
Anna i Mjölby
20-04-2009, 16:09
Usch ja... Vi har flera häckande par på tomten, men det blir nog inte så många ungar som klarar sig till hösten. Förra sommaren var nog rödhakeungar den vanligaste kattdödade fågeln hos oss. Tidigare har de varit värst med att ta taltrastens ungar. Kattern har sina klara nackdelar!
Om man håller katten inne om nätterna minskar dödstalen markant. På gott och ont - de tar markant färre möss/sork då också.
Fågelholk till Rödhake
Höjd 15 cm
Invändigt djup 7 cm
Ingångshål 6x8 cm
Bottens inre kant 10cm
Rödhaken föredrar ett fyrkantigt ingångshål.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.