Sylvia
Har ni förslag vad göra av vindruvor som man inte orkar äta upp, så mycket blev det. De är snart övermogna... Gelé hade jag tänkt men hittar ingenstans recept på hur man gör.
Anders zon III
Gjorde likör på mina blå för en månad sedan när jag ätit tillräckligt. Smakar inte så karaktäristiskt, men vacker färg!
tongue.gif
yla
jag gjorde rent händerna o pressade mej en go druvjuice wub.gif smile.gif
jättegott
Berith
Vindruvsgelé
(förenklat recept norpat ur en kokbok)

1 kg gröna eller blå vindruvor (utan skaft och annat!)
4 dl vatten
9 dl socker

Koka druvorna med vattnet 5-10 minuter tills dom mosat sej och sila sedan. Rör ner sockret och koka upp så sockret löser sej. Skumma!

Vet inte hur pektinrika hemmaodlade druvor är, kanske måste du tillsätta pektin.

smile.gif
Sylvia
Tack alla! Jag ska pröva geléen, kanske även juicen. Men någon vacker likör tror jag inte det blir av gröna druvor... ser kanske giftig ut?
Eva Swahn
Mitt ex gör vin av sina. För ett par år sedan hade han så fruktansvärt mycket vindruvor att han fick så mycket vin att han kunde servera detta på sin mycket välbesökta 50-årsdag. Och det blev bra! Alla trodde att han hade köpt det i sitt f.d. hemland och importerat det.

Senaste omgången blev kattpiss, så det kan gå åt skogen med.
Sylvia
Nu har jag kokat gelé och det blev bra! Fick ta till fruktpektin och en skvätt citronsaft också. Tack för hjälpen!
Hannele
Gammelmormor gjorde god rödbetssherry.
kanske kan man använda rödbetor för färgens skull?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon