CFT
Hej!

OK, nu har jag gjort ett stort misstag. Jag har tidigare beskurit äppelträd under flera år och började känna mig ganska vass på trädbeskärning. Så jag gav mig på vårt plommonträd (kanske 30 år gammalt) och beskar ganska hårt, äppelträdsstil. Och sedan åkte jag hem till mamma och beskar hennes gamla plommonträd på samma sätt. Efter att ha läst om de svar som finns om felbeskurna plommonträd här på forumet känner jag mig som en träddräpare. Snälla, snälla, snälla, är det någon som har tips om hur jag kan minimera skadorna, träden har ju inte hunnit börja blöda än.

/En skamsen amatör
KURT
Du kan nog inte göra så mycket mera än att låta bli att beskära i några år, och det låter som om det också gäller äppelträden!!!!!

Det är tyvärr alltför många som beskär sina äppeltärd "ganska hårt, äppelträdsstil".

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=81266
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=81485
HelenJ
CITAT (CFT @ 11-04-2009, 10:14) *
Hej!

OK, nu har jag gjort ett stort misstag. Jag har tidigare beskurit äppelträd under flera år och började känna mig ganska vass på trädbeskärning. Så jag gav mig på vårt plommonträd (kanske 30 år gammalt) och beskar ganska hårt, äppelträdsstil. Och sedan åkte jag hem till mamma och beskar hennes gamla plommonträd på samma sätt. Efter att ha läst om de svar som finns om felbeskurna plommonträd här på forumet känner jag mig som en träddräpare. Snälla, snälla, snälla, är det någon som har tips om hur jag kan minimera skadorna, träden har ju inte hunnit börja blöda än.

/En skamsen amatör

Det ska nog mycket tur till om de här träden ska klara sig.

Om det är någon tröst är du inte ensam om att först gå lös på träd med såg och sekatör och därefter kolla om det var ok. Man ser tyvärr många misshandlade döende träd runt om i folks trädgårdar.
Åsa, mälardalen zon 2
Plommon är INTE blödare men det kan lättare få problem med sjukdomar och liknande ifall man beskär på vårvintern. +Prunussläktet är ju inte så pigga på att skjuta nya skott som äppelträd är men man får väl avvakta och se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon