buffy
Hur skall man beskära en gammal fjärilsbuske (buddleja)? Den blommade mkt sparsamt förra året då vi knappt beskar den alls, bara tog bort döda grenar och -skott. Den är 3,5 - 4 m hög och nedtill är stammarna grova, 8 - 10 cm i diameter. Ungefär 1 dryg meter upp blir den spretig och gles. Hur och när skall vi beskära den?
Chamomille
Jösses! 10 cm tjock ohmy.gif . Jag har egentligen samma fråga. Vår buske blev förrförra året drygt 2 meter. Förra året klippte jag av hela busken i princip jämns med fotknölarna - nåja några decimeter ovan mark, och den växte till sig och blev 3.5 meter förra året. Det är ingen hejd på den! Många av grenarna som jag klippte av dog, men det kom ännu fler nya. Vet inte riktigt hur jag ska klippa men den verkar ju intet ha tagit skada av min "misshandel" i alla fall och den blommade mycket förra året biggrin.gif
buffy
Tack för ditt svar! Du verkar sköta din fjärilsbuske rätt från början, problemet med vår är att den är ca 30 år och har nog inte beskurits på mången god dag. Jag läste på ett ställe att de kan ha svårt att bryta skott från gammal ved, så man skall inte skära bort mer än högst förra årets ved. men då blior det bara väldigt lite man kan ta, eftersom den inte har haft mkt till tillväxt.
Kan man kanske prova med att ta ett par av de grövre stammarna ca en meter ovanför marken och lämna resten? För att se om den bryter nya skott men inte riskera att den stendör?
Chamomille
Precis! Ta bort kanske en tredjedel av grenarna. Jag skulle kanske ha kapat de längre ner än en meter. Sen kan du klippa de långa också tycker jag om du törs rolleyes.gif . Bara ta bort litegrann alltså. Jag tror ju att det kommer nya grenar, fast å andra sidan om den inte är beskuren på så länge... Hmmm. Nä, gör som du tänkte. Kapa några och se vad som händer. Vi vill ju inte att den dör. Sen klipper du väl åtminståne bort gamla blommor?
Lycka till smile.gif
HelenJ
Om du ska testa att ta bort stora grenar tycker jag att du ska göra det så långt ner som möjligt, kanske 10-20 cm över marken. Det kommer nämligen att bryta från snittstället, och se väldigt konstigt ut om det börjar en meter upp. Prova med en gren i år och se vad som händer. Funkar det bra kan du ta fler nästa år. (Inte mer än 1/3 av grenarna åt gången).
Alla gamla blomställningar ska också bort. Klipp strax ovanför ett friskt skott.
Alexander-VG-zon3
CITAT (HelenJ @ 13-04-2009, 13:48) *
Om du ska testa att ta bort stora grenar tycker jag att du ska göra det så långt ner som möjligt, kanske 10-20 cm över marken. Det kommer nämligen att bryta från snittstället, och se väldigt konstigt ut om det börjar en meter upp. Prova med en gren i år och se vad som händer. Funkar det bra kan du ta fler nästa år. (Inte mer än 1/3 av grenarna åt gången).
Alla gamla blomställningar ska också bort. Klipp strax ovanför ett friskt skott.

fast det är ju inte säkert att den bryter just vid snittet, den bryter ju vid noden eller vid ev tillväxtpunter.
Alexander-VG-zon3
jag själv tycker dom blir snygga när dom blir äldre och får grövre stam. och hade bara rensat veck det döda.

men vill man ha en nätt liten sirlig tät buske på 1m så får man ju beskära den om vintern inte gör det.

då hade jag gjort så att jag hade tagit veck alla gamla/grövre stammar längs med jordytan (som HelenJ skrev) men jag hade inte lämnat något alls utan ta dom vid jordytan. därefter tagit veck allt dött och sedan toppat resterande grenar ner till 2-4bladpar,noder.

och sen om den blommar dåligt, så under försommaren hade jag gett busken en rejäl giva med näring
(bara en eller två gånger) och sedan mycket vatten, då får den mängder med skott som sedan kommer blomma i mängder till hösten. förutom ge den näring hade en jordförbättring suttit fint för den, näringsrik men väldränerad jord vill den ha.

vill man inte ha mängder med skott så glesar man ur dom skotten som kommer eller så ger man den enbart en jordförbättring och skippar att ge den extra näring.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon