Full version: Stilfull inbjudan?
Tobb
Har fått förslag på att använda lack för att försegla det. Även någon som tyckte att jag kunde bränna runt kanterna på pappret, men det tyckte jag bara känndes som något man gjorde när man var barn...
Ett A4-papper i ett kuvert, troligen att man viker pappret en gång, så det blir ett A5 (B5 kuvert?)

Men funderar på om jag skulle vika A4-arket två gånger på "längden", så det blir ett avlångt kuvert som är ca 20cm brett. Vad det kuvertet heter...
Något stilrent med ändå högtidligt smile.gif

Tacksam för alla förslag och bildexempel smile.gif

EDIT: Även vad för papper man ska skriva på, typ om man ska använda lite gammaldags papper, 120gr papper... etc?
mojan
Utformningen av inbjudan beror ju på vad för slags tillställning det är. Bröllop, 30-årskalas, Jubileum etc.

"Stilrent och högtidligt" skulle det vara.

Du kan köpa papper som inte är helt vitt utan lite "gulnat".
Gärna lite tjockare, men har det för grov yta (ytan kallas "gräng" i papperssammanhang) så blir det svårt att skriva på.

Kanterna kan du riva för hand. (Vik där du tänker riva, åt "båda hållen", riv sen försiktigt. Det ska inte bli alltför jämnt utan "handgjort". Prova dig fram med enklare papper först.)

Kuvert heter C. Alltså ett A5 blad stoppas i C5-kuvert etc.

Rosmarin
Så trevligt att du ska bjuda in till en festlig tillställning.

Håller med Mojan om att det beror på vad det är som ska firas som styr hur inbjudan ska se ut. Vissa saker kan ju vara gemensamt för olika sorters högtider, just som hon skriver, lite tjockare papper, inte nödvändigtvis kritvitt... m.m.

Dock tror jag att du menar ett kuvert som heter: E65 110 x 220 mm. Det är det format du behöver för ett A4 som du viker två ggr på höjden.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon