snuttan
Hej !
Jag har en Himrod i mitt kall växthus bor i zon 5. Men vet inte om den lever !!
Har försökt se om det kommer några knoppar på den men kan inte se det.
Bara små vita torkade knoppar ser det ut som. Jag köpte den förra sommaren så jag har inte haft den så länge. Tar jag på de vita knopparna så smular de bara sönder vågar ju inte klippa i den och se om den är färsk i veden.

Har någon ett tips ?
Hälsningar

Yvonne
MariaS
Hinrod i zon 3 visar inte heller några knoppar ännu. Det behövs mer värme på nätterna innan de vaknar.

På vissa växter kan man försiktigt skrapa i toppen och se om det är grönt, men det ska man INTE göra på vindruvor. De har en förmåga att blöda för minsta lilla.

Det är tyvärr bara att vänta och vänta. Har den inte visat liv till midsommar, så är den död.
Lady Hamilton
Snuttan kompiskram.gif det finns knappast någon växt som kan se så död ut än vindruvsrankor. De tar lång tid på sig om våren innan de "kommer igång". Det är precis som Maria säger har du inte sett något tecken till liv vid midsommar så kan du börja misstänka att det är något fel
SannaLasso
Jag trodde också att min vindruvsplanta var stendöd efter sin första vinter men nån gång i samband med att skolorna slutade så märkte jag att den levde. Den blev mycket grön och fin och har haft klasar med druvor varje år sedan tredje året. Växer utmärkt ute mot södervägg i zon 3.
snuttan
Hej och Tack för svaren !!!!
Då får jag bara gå och vänta, Det finns ju hopp tummenupp.gif
PeterDeleter
Ett enkelt sätt är att du skrapar lite med nageln nästan längst ner på stammen. Ser du grönt så lever den. Helt ofarligt för växten och något som handelsträdgårdar praktiserar.
MariaS
CITAT (PeterDeleter @ 13-04-2009, 10:00) *
Ett enkelt sätt är att du skrapar lite med nageln nästan längst ner på stammen. Ser du grönt så lever den. Helt ofarligt för växten och något som handelsträdgårdar praktiserar.

Man ska INTE skrapa på en vinranka på våren. Där kan man verkligen tala om blödare! Dessutom finns det nog INGEN handelsträdgård som är seriös som ens skulle fundera på något sådant av en vindruva! Nej druvor väntar man på och absolut inget annat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon