mimmi 1
11-04-2009, 14:47
Ja, efter vinterförvaring i källaren, är mina crinium lökar fortfarande gröna. vad gör jag nu? bladen är vissnade, men stammen är grön... ska jag skära ner den gröna delen ända ner till löken? eller ska jag bara ta fram dem, plantera ner dem i ny jord, och låta dem växa?
Alexander-VG-zon3
11-04-2009, 15:05
alla arter vissnar inte ner HELT, alltså den gröna falska stammen ( Den består av blad) kan vara grön även under vintern och ska bilda en falskstam på vissa arter, dock så går den klippa ner helt om den är skadad eller har vissnat då nya blad kommer från löken. dock den frisk och grön så är det bara att vänta på nya blad som då ''kommer från löken'' men som ''visas längst upp''.
mimmi 1
11-04-2009, 17:46
Men vad är bättre då? hur blir den finast i sommar? om jag skär ner den, eller om jag låter den vara som den är ? "stammen" är ju en halv meter hög....
Alexander-VG-zon3
11-04-2009, 18:53
det får du själv bestämma, klipper du ner den blir den lägre men med blad, utan klippning blir den hg med blad.
är den falska stammen frisk så hade jag inte klippt den då jag tycker dom är snyggast som höga, är stammen skadad eller ful så hade jag istället klippt ner den och börjat om.
mimmi 1
11-04-2009, 22:29
ok... eftersom jag har tre styckern, så kan jag ju exprimentera lite.... klippa en och låta de andra vara, så ser jag ju vilken som blir finast, och då vet jag ju till ett annat år.. tack för råd!!
Tack för frågan
Du var snäll mot dem, de vaknar tidigt.
obs nästa gång övervintintra dem ljus och svalt med lite fuktig ,
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.