Funderar på när det är dags att ta fröer från mina Ricinplantor. De ståtar ju med sina röda vackra "kolvar" för fullt. Ska jag låta dem stå kvar och mogna ute på plantorna eller ska jag kapa dem och låta dem mogna färdigt inomhus.
Eva St
Låt dem stå kvar ute och mogna innan du tar in dem.
När är de klara att tas. Måste hela kolven vissna ner eller kan jag ta "knort" för "knort" allt eftersom de börjar ledsna. Är det ingen risk de ruttnar ifrån mig om de är kvar ute
Eva St
CITAT (Eva St @ 02-10-2003, 01:05)
Funderar på när det är dags att ta fröer från mina Ricinplantor. De ståtar ju med sina röda vackra "kolvar" för fullt. Ska jag låta dem stå kvar och mogna ute på plantorna eller ska jag kapa dem och låta dem mogna färdigt inomhus.
Eva St
När jag fick veta hur giftig växten är, slutade jag att odla den.
anemona
02-10-2003, 09:49
Vad menar du med giftig, Uno??
HUR giftig?
Jag har mina mynthor till T precis vid sidan om min ricin!
Åsa, mälardalen zon 2
02-10-2003, 10:26
Ricin är en av de giftigaste växterna och det är väldigt farligt att förtära blad, frön mm. Växten har använts för att framställa gift för att döda människor ex. har KGB, terroristorganisationer mm. sysslat med detta. Men det är helt ofarligt att odla mynta bredvid denna växt myntan suger inte upp något av giftet så det är helt ofarligt att använda mynta som odlas bredvid Ricin.
anemona
02-10-2003, 10:28
Puh! Tack!!
CITAT (Eva St @ 02-10-2003, 01:26)
När är de klara att tas. Måste hela kolven vissna ner eller kan jag ta "knort" för "knort" allt eftersom de börjar ledsna.
Jag tar "knort" för "knort" allt eftersom de mognar.
Fröna är klara att tas när de har svartnat.
Bild på ricinfrö:
Tack Betty då vet jag hur jag ska förfara. Några knortar har börjat bli bruna på den ena kolven då kan jag alltså börja fröjakten där.
Att den är giftig Uno det vet jag men vi har gått om annan föda så det är ok.
Eva St
Nu har jag varit ute och kollat mina Ricinfröer och blir något orolig att de ska gå ifrån mig. De bruna "knortarna" ruttnar ju och de röda är fortfarande omogna och vita när jag öppnar dem. Mognar de verkligen ute nu eller ska jag ta av hela kolven så de kan eftermogna inne.
Eva St
CITAT (Eva St @ 02-10-2003, 22:12)
Tack Betty då vet jag hur jag ska förfara. Några knortar har börjat bli bruna på den ena kolven då kan jag alltså börja fröjakten där.
Att den är giftig Uno det vet jag men vi har gått om annan föda så det är ok.
Eva St
Jag har 10 små och mellansmå barnbarn. Även de får ricinfri mat.
Låter ju inte bra att dom ruttnar...
Jag har tagit in min ricin, den står i kruka och får nu mogna klart inne. Än så länge är den röd men jag hoppas att det blir färdiga frön före jul.
Norpade några frökapslar i förra veckan
- i stadsparken - och dom var jättefina. Men det var ju före frosten häromdan och det senaste regnet.
Några av ricinerna hade lite ljusare röda nästan rosa bollar och deras frön var lite mindre och spetsigare än dom helröda. Finns det olika färger på ricinen?
Åsa, mälardalen zon 2
05-10-2003, 08:30
Japp det finns lite olika färger och olika namnsorter av Ricin de flesta sorter finns i olika nyanser rött men det finns även helgröna varianter som får gröna bollar. ex. Rara växter har 4 olika sorters Ricin, Lindbloms frö 2 sorter.
CITAT
Finns det olika färger på ricinen?
Jag brukar köpa ricinfrön från Impecta. De har haft grön och röd ricin. Ett år beställde jag röd men fick blandade resultat vid odling. Alltså både gröna och röda. Den gången blev de gröna mycket större, men i år har det bara blivit röda ricin...och de har blivit större än någonsin.

Ricin är giftig, men det är ju även stormhatt vilket många odlar, ja det är ju många av våra rabattväxter som är giftiga.
Tack för det!

Gillar skarpt Wargens rödbladiga ricin. Och grönbollig verkar spännande!
Nu måste jag ju tillbaka
- till stadsparken - och kolla in bladen för att få veta vilka sorter jag har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.