verdeverde
11-04-2009, 20:56
Hej !
Jag läste någonstans om en växt, tror det var en blomma, som får kirskål att försvinna. Jag kommer inte ihåg dess namn? Vet någon
Kan det ha varit flocknäva, Geranium macrophyllum? Den är väldigt vacker, blommar nästan hela sommaren, och dessutom använder den sig av "kemisk krigföring" och tränger helt enkelt bort allt ogräs, inklusive kirskål. Men det tar förstås ett tag.....
Har läst att både myskmadra och tagetes skall ta död på kirskål. Bedriver själv krig mot kirskålen just nu genom att gräva, gräva, gräva och plocka varenda rotbit jag ser. Därefter kommer ja plantera tagetes i hela rabatten i sommar så det kommer lysa oranget på mils avstånd
Läste i senaste Allt om Trädgård att man ska plantera in jätterams eller sockblomma (känner personligen dock inte till någon av dessa växter), så kan de konkurrera ut kirskålen. Tagetes skulle också ha samma effekt. Frågan är om dessa växter också slår ut andra blommor som man vill ha kvar i rabatten...
lottapotta
14-05-2009, 22:10
CITAT (Ewa R @ 14-05-2009, 21:36)

Läste i senaste Allt om Trädgård att man ska plantera in jätterams eller sockblomma (känner personligen dock inte till någon av dessa växter), så kan de konkurrera ut kirskålen. Tagetes skulle också ha samma effekt. Frågan är om dessa växter också slår ut andra blommor som man vill ha kvar i rabatten...
Jag har också läst på ett par ställen att sockblomma ska kunna konkurrera ut kirskål!
Läste precis att jätterams (Polygonatum multiflorum) tydligen också fungera bra mot kirskål.
Solstorm
15-05-2009, 08:59
Jag skulle pröva med sockblomma en gång för länge sedan, men den tog sig aldrig. Det är ju bra att det finns så många sorter som tycks kunna konkurrera med kirsen. Jag får pröva igen med fler sorter.
Är det någon som har prövat och märkt någon effekt?
Kirskål lyckas inte ta sig in i en uppvuxen rabatt av bergenia. Däremot hjälper det inte att plantera bergenia i en uppvuxen rabatt av kirskål... Jag tror att risken är densamma med många andra växter. De kvävs av kirsen innan de hinner etablera sig.
CITAT (Solstorm @ 15-05-2009, 09:59)

Är det någon som har prövat och märkt någon effekt?
Har inte testat än men kommer göra det senare under sommaren. Har nästan grävt upp hela rabatten och rensat bort minsta lilla rotbit från kirskålen men är lite knepigt runt ett träds rötter i rabatten. Sen så skall kantskydd ner runt omkring rabatten också innan det blir nå tagetes i rabatten. Så får väl rapportera senare hur det går.
Förresten till alla er som säger att kirskål inte går att gräva bort, ni har fel, fel, fel!

Grävde en rabatt förra året som var full med kirskål och det har inte tittat upp en enda planta i den rabatten i år!
Myskmadra tycks faktiskt fungera, trots att den är betydligt lägre än kirskålen.
Jag har en tät matta av myskmadra under ett buskparti, och den har trängt ut kirskålen som fanns där tidigare - fast bara till den angränsande gräsmattan. Ett plus är också att myskmadran är så ljuvligt söt när den blommar. Det är ju för all del kirskålen också, om man nu bara vågade låta den.
Jätterams tror jag mindre på. På ett ställe i min blomsteräng växer jätterams och kirskål sida vid sida, utan att kirsen tycks må illa av det. Och sockblomma är nog för mesig för att kunna konkurrera. Åtminstone hos mig har sockblomman varit väldigt svåretablerad.
En sak som är säker är att kirskålen inte gillar djup skugga. För många år sedan fick jag in kirs i ett rhododendronparti. Den finns fortfarande kvar, men för en mycket tynande tillvaro därinne nu, sedan buskarna vuxit sig stora. Det gäller bara att hålla efter det som tränger sig ut i kanterna
Värre är det när man får in den i en blomsteräng, där man knappast kan ge sig till att gräva upp rotbitar, utan att skada den övriga ängsfloran.
Min senaste taktik är att äta upp den. Man plockar de nya plantorna så långt ner mot marken som möjligt, och vrider sedan av skaften på buketten alldeles under bladrosetten. Det är viktigt att inga skaft kommer med i grytan, då blir det för hårdtuggat. Annars smakar den jättegott, och så slipper man ju lämna plats för spenat i grönsakslandet.
När funkiorna kommit upp ordentligt så täcker de också bort kirskålen rätt bra. Man får plocka en del under tiden som funkian tar sig upp, men sedan går det ganska bra.
Jultorpet
12-06-2009, 20:39
Läste en artikel i någon tidning i våras att skogsvallmo skulle kunna konkurrera ut kirskål.
Det enda jag har erfarenhet av som rår på kirskålen, är praktlysing. Men den breder å andra sidan ut sig till den milda grad så man kan fråga sig vilket man föredrar... Maken tycker att lysingen också är ett ogräs på samma nivå...
Madeleine1
14-06-2009, 15:31
Japp! Precis som Jultorpet skriver ska skogsvallmo fungera bra. Det kör man i alla fall med i Göteborgs Botaniska trädgård. Den kommer upp tidigare och blir tillräckligt mycket högre än kirskålen, vilket gör att kirskålen inte får en chans.
Tre sätt att få bort kirskål - Göteborgs botaniska trädgård
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.