Nina K
Jag läste på vallmopåsen att de skulle sås på friland, men då tålamod inte är min bästa sida tänkte jag att en liten förkultivering kan ju inte skada....
Efter att allt var sått och klart så läste jag att vallmo tydligen har väldigt känsliga rötter och sällan klarar en omskolning - att det är därför de ska sås direkt på friland. (klart att man läser sådant EFTER att man redan gjort något dumt slap.gif )
Är det kanske någon av er som har försökt sig på att förkultivera/omskola vallmo, och lyckats någotsånär? Eller har ett bra tips på snällast möjliga hantering vid utplantering? Behöver ett litet halmstrå här då fröerna tyvärr är slut smile.gif
Azur
Förkultivering funkade bra för mina jättevallmo förra året i alla fall.
Irene_L
Jag brukar förkultivera ettåriga vallmon. Jag har även direktsått dom men jag tycker de förkultiverade blir större och finare. Jag har aldrig haft något problem med att plantera ut dom sen i trädgården. Jag har också hört det där med rötterna men jag tycker inte att det stämmer. Här är en länk till mina vallmon som alla är förkultiverade:
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=1492
Nina K
Det låter hoppfullt! Tack Azur för snabbt svar, och vilka fina Vallmo du har Irene! Jag har inte riktigt fått upp ögonen för vallmo förrän i år..det ska bli jättespännanade!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon