Stefan A
11-04-2009, 22:39
Köpte en planta förra helgen jag tänkte plantera närmaste dagarna. Tänkte blanda sand med rhododendronjord. Det låter väl bra?
CITAT (Stefan A @ 11-04-2009, 23:39)

Köpte en planta förra helgen jag tänkte plantera närmaste dagarna. Tänkte blanda sand med rhododendronjord. Det låter väl bra?
Varför sand?
Det går bra att sätta den direkt i rhododendronjorden som den är.
Gunilla T
12-04-2009, 06:53
Det går bra med sand - jag brukar använda grus, detta för att hålla jorden mer porös. Blanda gärna med grov okalkad och ogödslad torv.
Tänk på att porös jord sjunker så gör gärna en kulle över planteringsgropen så riskerar du inte att det bildas vattensamlingar som det gärna gör om jorden sjunker ihop så småningom.
Här kan du läsa om Magnolia plantering och skötsel;
http://www.linudden.se/
Alexander-VG-zon3
12-04-2009, 10:07
du bör nog tänka dig för innan du planterar ut den för gott, beror på vart du bor och vilket läge du kan ge den.
i sverige kan den klarar en extremt mild vinter upp till zon 4-5 men hur den funkar i långa loppet i kalalre zoner är osäkert, mycket beror ju också på sommaren här , men sedan om det skulle slå till så kan den vara i farozonen även i zon 2. i zon 0-1 klarar den sig säkert om man planterar den i sol-halvskugga i ett VARMT läge, blåser det om vintern eller om vårsolen är förstark i samband med tjäle eller temperaturväxlingar så kan den tappa bladen.
jorden bör vara så att den är väldränerad under vintern men fuktighetshålladen under våren-sommaren-förhösten. roddisjord eller grov torv uppblandat med grus bör funka.
Stefan A
12-04-2009, 20:45
Tack för fina tips! Jag känner till att det är en högriskare men jag måste bara testa den i mitt stockholmsklimat.