HönaBöna
Hej!
Vi håller på och sätter upp ett växthus. Det är 9m2 och ligger i zon 4. Nu funderar jag på vilken sorts vinranka jag ska plantera. Gröna eller blå spelar ingen roll men det är ju ett plus om de är kärnfria.
Jag har läst lite här på forumet och kommit fram till att sorten Zilga är för starkväxande och passar bättre utomhus mot en vägg. Sorten Heimrod passar inte för zon 4. Vad har folk för vindruvor i växthus i zon4? Jag har en murad sockel som är nergrävd 20 cm i marken så jag är osäker på om jag ska plantera den utanför växthuset eller gräva en grop inne i växthuset innan jag lägger golvplattorna.
Många frågor...men man vill ju att det ska bli rätt från början
Lady Hamilton
Jag har läst någonstans en rekommendation om att plantera vinrankans rötter utanför växthuset och gräva en "gång" in till växthuset där man leder in själva "rankan". Det skulle göra att vinrankan självvattnas av regnvattnet (vilket den borde göra efter ett par år i vilket fall som hellst eftersom rötterna kan gå ner på över 10m djup i marken) Och själva tillväxten sker inne i växthuset med alla fördelar det har med sig. Men som sagt var rötterna som tar en enorm plats växer på utsidan
HönaBöna
Om man ska gräva en gång under muren och sedan leda in vinrankan kommer ju mycket av rankan att vara nergrävd i marken. Först ner på ca 20cm djup och sedan upp igen. Klarar rankan verkligen detta??
Grönberg
Einset kanske kan passa:
http://www.bunchgrapes.com/einset_seedless_grapes.html

Jag planterade en i mitt växthus i somras och den skjuter redan på duktigt.

Jag har också läst att man kan dra ett jordfyllt rör genom grunden ut i det fria, och på så sätt får plantan kontakt genom att rötterna letar sig ut genom röret, jag har inte gjort det, så det blir till att vattna duktigt de 1:a åren, sen ska det förhoppningsvis bli mindre när plantorna är etablerade.
Jag satte även en Fragola, som tyvärr inte ser ut att ha överlevt samt så plockade vi hem en Malvazia och en korsning från Kroatien, Malvazian växer bäst av mina 4 vinrankor, och det ska bli kul att se vad korsningen blir
anne-li i olofstorp
jag planterade min vinranka utanför växthuset, och drog den igenom grunden och upp på insidan, det klarade den galant, Sorten är Dr Smitmans sockerdruva, som har gett oerhört bra med druvor. kan tillägga at jag nu har rivit växthuset och druvan lever vidare och ger druvor......
HönaBöna
Jag ska göra ett försök att gräva ner den. Först måste jag väl driva plantan så att rankan blir tillräckligt lång. Man kan ju inte mer än misslyckas!
Heimrod verkar vara en bra druva av det man kan läsa. Klarar alltså -15oF = -26 oC. Är det tillräckligt för zon 4 tro?
Frode
Jeg foreslår at du slår opp på følgende side,

http://home.online.no/~l-bentel/

Der finner du Rusvik druer med masse nyttig informasjon. De har sine drue planter litt utenfor Oslo dvs. sone 3.
MayaLisa
CITAT (HönaBöna @ 15-04-2009, 21:51) *
Jag ska göra ett försök att gräva ner den. Först måste jag väl driva plantan så att rankan blir tillräckligt lång. Man kan ju inte mer än misslyckas!
Heimrod verkar vara en bra druva av det man kan läsa. Klarar alltså -15oF = -26 oC. Är det tillräckligt för zon 4 tro?

Jag har satt en Heimrod i fjol, ute inte växthus. Den ska visst klara zon 3 iaf , har jag läst nånstans...så vi får väl se. Den står bra skyddat där den står här hos mig, så jag hoppas.
heffaklumpen
10 meter långa rötter?!? Där ser man! Det förklarar också varför min ranka inte klarade sig när jag grävde upp den och satte den i en 20-liters hink när vi skulle måla om huset... unsure.gif
Nu har jag växthus så jag får väl köpa en ny planta och installera enligt instruktioner ovan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon