skrutt06
Jag har flera gamla lönnar i trädgården. De får för varje år mer och mer mossa, gul på stammen och hängande grön på grenarna. Skall jag beskära träden på något vis. Jag tror aldrig det har varit gjort. Det ser inte så ut.
Christer i Falköping
Mossa och lavar på träd gör absolut ingen skada, det visar snarare på att omgivningen är frisk och ren. Många tror att man måste beskära trän och buskar, men så är inte fallet alls. Låt du dem vara.
Christer.
KURT
Det är lavar du har på lönnarna, inte mossa. Och vilda träd, och i synnerhet lönnar, bör inte beskäras alls.

Jag är mycket fascinerad av denna stymparartrend, allt skall av någon anledning beskäras. Varför finns detta behov av stympning? Varför kan inte naturen klara sig utan ingripande av människan?
Azur
CITAT (KURT @ 12-04-2009, 10:38) *
Jag är mycket fascinerad av denna stymparartrend, allt skall av någon anledning beskäras. Varför finns detta behov av stympning? Varför kan inte naturen klara sig utan ingripande av människan?
Det går ju inte att öppna en trädgårdstidning utan att få råd om beskärning, det är väl rätt naturligt att folk antar att allt skall beskäras...

Sen har vi ju också specialfallet hamling. Hade det här varit gamla träd som tidigare hamlats, hade fortsatt beskärning varit en bra idé.
Christer i Falköping
Du har rätt i det att man nästan tvingas beskära allt när man öppnar en tidning numera. Inte konstigt att många tror att det är jobbigt och besvärligt att ha något annat än gräsmatta i trädgården.
Christer.
Huggorm
En anledning kan vara att folk blir överraskade av hur storväxta träden blir, det var kanske inte exakt vad dom tänkt sig när dom planterade. Då återstår ju bara att beskära. Synd, för sågen gör väldigt sällan träden vackrare eller friskare
Bassam

Tack för frågan

Alger och maskar växa när den växer under skuggan och dåligt ventilation, så att beskära minskar dem.

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 12-04-2009, 23:35) *
Tack för frågan

Alger och maskar växa när den växer under skuggan och dåligt ventilation, så att beskära minskar dem.

Maskar och Alger minskas inte av beskärning plus är maskar bara bra och tyder väl på en god jord.
Huggorm
CITAT (Bassam @ 13-04-2009, 00:35) *
Tack för frågan

Dålig ventilation? Vi snackar om lönnar som står utomhus, jag tror inte det är något fel alls på den ventilationen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon