Esther_B
12-04-2009, 09:37
Hur länge blommar knölarna som man planterar?
Esther_B
12-04-2009, 09:55
Jag menade ifall de blommar kontinuerligt eller en blomma per knöl?
Esther_B
13-04-2009, 09:10
Ingen som vet? Jag har tänkt att plantera dessa runt min altan och då vill jag inte ha en kortvarig blomning så snälla om ni vet så kan nni lika gärna berätta det
Esther_B
13-04-2009, 19:00
ÄR DET VERKLIGEN INGEN ?
Jag antar att du menar Anemone coronaria? Mina blommade i juli, men hur länge kan jag inte svara på.
Vill du ha något som blommar hela sommaren är det kanske bättre att satsa på något annat? T ex fänrikshjärta eller nävor.
Hej Esther
Jag har fått den infon, att om man klipper ner blomstängeln, när den blommat klart, så kommer det flera. Mina Anemoner blommade nog med flera blommor per knöl. Sätt du lungt dina knölar runt altanen, blommorna är så vackra.
Hälsn Tepa
Eva 33c
13-04-2009, 19:40
Min erfarenhet är att de blommar med nya stänglar hela tiden och det är frosten som sätter stopp för fler blommor, men den tål ett antal köldknäppar innan den ger upp. Jag bor i zon 5 och förkultiverar just inte knölarna mer än ett par veckor kanske, så pass att jag ser att det kommit några blad. Så de blommar ganska sent, juli-augusti kanske första blommorna kommer och sen fryser de ju i september-oktober någongång. Så jag vet inte hur länge de blommar om de kommer igång tidigare och vädret inte tar kål på dem.
Jag klipper inte bort överblommat, annat än om jag vill ha någon i en bukett. Fast de är inte särskilt hållbara som snittblommor.
Esther_B
13-04-2009, 20:54
Tack för svar - de är så himla vackra att jag måste bara ha dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.