Vad är det verksamma ämnet i t.ex fälgtvätt?
Fälgtvätt som man köper är fruktansvärt dyrt, men effektivt, bara att spraya på så försvinner alla missfärgningar på fälgarna av fastbränt damm från bromsbelägg.
finns det något medel som man kanske kan blanda till själv?? Jag föreslog ättika men blev nedröstad

Ja ja, jag är varken kemist eller så insatt i bildetaljer och deras rengöring.....men visst finns det väl kunnigt folk här inne??
Sussie F-Flower
12-04-2009, 10:35
Hej Pia!
Är det ALU-fälgar, eller?
Just nu är det aluminiumfälgar frågan gäller
anne-li i olofstorp
12-04-2009, 10:48
Vad står det att den köpta flaskan innehåller?
Den köpta flaskan slängdes när den tog slut, annars hade jag kunnat googla på det själv, nu tänkte jag att några kanske visste av något annat man kunde använda istället som kanske kunde fungera på samma sätt
Piccante
12-04-2009, 11:37
Kan du inte kolla i affären på flaskan vad det innehåller?
Jag kan omformulera frågan lite också, finns det något annat som kan fungera lika effektivt som fälgtvätt?
Vi har ca. 2 mil att åka för att läsa på flaskan
ninnisky
12-04-2009, 12:02
Här hittar du en variant av fälgtvätt
http://www.cdbilvardsprodukter.se/?p=avfet...b2=komb_essexar Husmorstips har jag (trots kemikunskaper) inget mer än lite citronsyra blandat i diskmedel. Detta är på långa när inte lika effektivt....
Tycker du ska investera i ett "färdigblandat" trots allt!
Sussie F-Flower
12-04-2009, 12:41
Om du har diskmaskin, kolla om maskindiskmedlet innehåller kaliumhydroxid eller natriumhydroxid. I så fall kan du testa att blanda ut/lösa upp med lite vatten och spraya på fälgarna.
Gissar att det funkar väldigt bra men det får inte "ligga på" nåt länge, bara några sek och sedan svampa av. Det får absolut inte torka fast.
Biggan_
12-04-2009, 12:44
Jag hade provat med avfettningsmedel!
Tack för tips, jag provar maskindiskmedel först och hoppas att fälgarna sitter kvar efteråt

eller att dom FINNS kvar kanske man ska säga
Piccante
12-04-2009, 13:14
När jag kollar på Pias länk så finns det fälgrengöring som är alkalisk (basisk) och syrabaserad för lättmetallfälgar. Den syra baserade innehöll fosfor. syror och baser reagerar olika beroende på vilket material de reagerar med. Om de rekommenderar syrabaserat till lättmetall (aluminium) så borde ju fosforsyra eller någon annan syra gå bra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.