knegarpetter
först av allt, jag är abssolut helt grön på det här med trädgårdar, totalt nybörjare :)

Hursom, vi har en helt makalöst stor och fin ros vid stugan, men jag har en känsla av att den nog skulle må bra av en beskärning, den börjar bli lite väl spretig...

Men, jag har ingen som helst aning om hur jag ska göra... skära mycket, lite, inget... ingen aning som ni hör.

Har googlat runt, men blir inte klokare av det, tyvärr.

Så här ser den ut, dels på sommaren och dels nu då :)
[attachment=33197:ros1.jpg]
[attachment=33200:DSC01333.jpg]
knegarpetter
Alltså, exakt vad det är är inte så viktigt, jag är mer ute efter vilken typ det är... klängros??
Ezereht
Du kan lär inte döda rosen hur du än gör. Så om du känner dig försiktig kan du bara putsa lite till att börja med i år.

Det som blir om du tar bort jättemycket är att du "kanske" missar all blomning (om den blommar på förra årets grejar) eller mindre blomning för att du skär bort mycket ved.

Kanske börja med att korta in det som hänger ner mycket, och att tunna ut så det blir lite glesare mellan grenarna. Kratta bort det som är runt foten och ge lite gossig näring till våren så den får lite hjälp att komma igen.

Den är storkbent, dvs. inga löv nedtill, men det är ganska vanligt att rosor blir så. Om du inte gillar det så kan du sätta någon liten perenn eller lägre ros kring fötterna. Fast jag kan tycka det har sin charm. Jag tror inte du kan beskära bort just det.
Ser ut som man kan ha som klätterros om man stadgar upp den.

Jättefin sommarbild, man blir aldeles varm om hjärtat biggrin.gif

Någon annan kanske har bättre råd, var bara vad jag skulle gjort till att börja med om det var min mysterie-ros.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon