pixieangel
Hej alla

Påsken visade sig bli en underbar trädgårdshelg och man far fram i trädgården och gör en massa men njuter i fulla drag.

Jag har ca 5 väldigt gamla doftschersmin träd som växer bakom mitt garage så de kommer inte till sin rätt.
Jag vet inte hur de hade klarat en flytt då de som sagt är så gamla så jag tänkte fråga om någon något bra sätt att föröka dem på ?

Tack på förhand

Ha en jättebra påsk

Mvh
Pixie
Tosan
Det går bra att ta sticklingar av dem, precis efter blomningen. Annars kan du testa att göra en avläggare, dvs att du böjer ner en gren mot marken och lägger lite jord på den och ser till att den ligger kvar där, med en sten eller en grenklyka eller nåt. Man kan rispa lite i barken där den ligger mot jorden för att underlätta rotningen. Nästa vår hugger du av grenen mellan moderplantan och den nya, låter den växa och leva på egna rötter en tid och flyttar den sedan.
Azur
Den är väldigt lättförökad med sticklingar, nästan alla jag satte tog sig.

Satte egentligen dessa vid fel tid (i höstas) men det gick bra ändå:

(Som du ser har de redan vuxit omkring 2 decimeter, de har kunnat tjuvstarta pga att de stått på frostfri balkong över vintern.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon