Full version: ympa äppelträd
pixieangel
Hej

Skratta inte åt denna frågan men jag har under årens lopp hört så mkt om ympning och det har gjort mig nyfiken. Men när jag läser om det så fattar jag inte helt och hållet.

Så tex om jag vill ympa på mitt äppelträd hur går jag tillväga och vilka kvistar kan jag använda från det andra trädet (tex vatten skott ?)
Kan man även tex ympa plommon till äpple?

Tacksam för alla svar här för jag känner at jag inte fattar helt och hållet.

Och har ni några bra sätt att föröka äpple och plommonträd så säg gärna även det till mig

TACK på förhand

Mvh
Pixie

Glad Påsk
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många olika sätt att ympa+okulera fruktträd, jag föreslår att du letar efter bok på biblioteket där det finns bilder på de olika sätten (alt söker på nätet). Det vanligaste sättet man använder hemma är barkympning som görs då saven stiger ocxh barken lossnar lätt, här i mälardalen brukar det vara en bit in i maj. Ympkvistarna man använder är ettårsskott och de ska gärna vara skördade runt jul och sedan kylförvarade så att de är i djup vila då man ympar. (själv använder jag ofta rakbladskniv, bast + frystejp när jag ympar det krävs ingen dyr specialutrustning)

Ympen och grundstammen bör ha samma genetiska uppsättning för att sammanväxtning ska ske så man ympar äpple på äpple och plommon på plommon. Det finns dock några undantag ex. ska man kunna få fast äppelympar på rönn men de lär inte kunna bli så värst långlivade.

Man kan föröka fruktträd genom att så en kärna och få upp en grundstam som man ympar ett ädelt skott på. Kärnan brukar behöva gå genom en vinter för att gro + frögrundstammar ger ofta STORA träd det är ju grundstammen som styr hur stort trädet blir, så kan man inte ha något jätteäppelträd är det kanske bättre att köpa ett träd ympat på en grundstam som ger ett mindre träd. +Starkväxande grundstammar brukar ofta innebära att man får vänta länge på skörden.
äppel
Inte för att jag är proffs eller har gjort det men en släkting har och han har sagt.Att man ska skära av en gren
som är ca 1/2 till 1 meter.Det tror jag kan stämma och sen byter man ut den grenen mot den sorten man vill ha.Sen vet jag inte hur man gör man ska ju få fast den men jag fattar inte hur den ska sitta kvar sen.Men gör som Åsa sa och leta efter en bok eller sök på nätet. happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon