Pastillen
Har ett relativt stort bestånd hjärtberginia förelat på 3 platser i trädgården.
För någon vecka sedan såg jag 4 rådjur i trädgården en morgon.
Efter att ha undersökt växterna fann jag att samtliga bestånd med hjärtbergenia verkar vara uppätna.
Bladen är borta och endast stumpar av bladskaften syns på de kraftiga rötterna.
Jag trodde att rådjur inte gillade hjärtbergenia.
Har någon erfarenhet av detta?
anne-li i olofstorp
Ja Delvis. Fast hos mig har dom bara ätit blommor och knoppar, inte blad, men jag antar att det är dom späda skotten dom vill åt....
Saramaran
Jodå. Här har de ätit bergenia flera gånger. Ett hungrigt rådjur smakar nog på det mesta...
Fågelvägen
Rådjuren åt upp vartenda Bergenia-blad hos grannen, som blev jätteledsen. Det såg ut som om en präriebrand dragit fram. Men det kom nya fina blad och såg efter en tid riktigt snyggt ut. Och under de 2 följande åren har plantorna fått vara i fred.
Rådjuren verkar väldigt osystematiska! Vissa år äter de Bergenia, andra år rabarber, slätbladig persilja, julrosor, syrener... Dvs "rådjurssäkra" växter rtfm.gif
Pastillen
Tack för svaren!
Präriebrand beskriver exakt hur det ser ut.
Eftersom rötterna verkar vara oskadda och den växer med samma princip som en palm, dvs den bygger sin "stam" allt eftersom bladen dör, så hoppas jag den tar sig.
Får se till att sätta upp staketet som jag funderat på i 10 år nu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon