Azur
Nåt är vajsing med mitt citronträd (jag tror det är citron i alla fall): nya blad blir ljusa, framförallt mellan nerverna, och lite buckliga. Jag tycker det ser ut lite som spinnkvalsterangrepp, men jag kan inte se några kvalster.

Nån som vet?

Bilder:

EDIT: Direktlänkar till bilderna:
http://mikes-machine.mine.nu/temp/idify/citrus1_DSC_4068.jpg
http://mikes-machine.mine.nu/temp/idify/citrus2_DSC_4069.jpg

EDIT2: Citrusträdet står året runt på en frostfri balkong.
Alexander-VG-zon3
ser ingen bild, men det låter som näringsbrist speciellt järn.

bladens form kan bero på dåliga växtförhålladen just den tiden då bladet utvecklades eller då ohyra angrepp som bladlöss,spinn m.m. , och det botar du med att få veck ohyran och sedan om du kan så placera ut din citrus ute när det är ca +10c på dagen (ta in vid frost) , placera den först i skugga/halvskugga och sedan efter några veckor i full sol.
MariaS
Jag kan tyvärr inte få fram några bilder!

Men att den bor på frostfri balkong är ju gynnsamt. Sen är det så med olika citrusar, att skotten ser olika ut. Mandarin t.ex. får alltid ljusa skott, medans citron gärna sätter röda skott (vid stark sol) och kumquat, kalamondin har mer mörkgröna skott. Detta behöver inte betyda att ngt är fel.

Däremot vill jag påminna dig om att det är hög tid att plantera om citrusar nu, särskilt om din har börjat skjuta skott! Citrusar är väldigt näringskrävande i tillväxten!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Azur @ 12-04-2009, 14:58) *
EDIT2: Citrusträdet står året runt på en frostfri balkong.

plantera om den i nya citrusjord som Maria skrev, efter ca 4-8v kan du ge den näring (extra järn). så kommer bladen bli mörk gröna och fina.

även på en frostfri balkong kan växtförhållanden vara dåliga ibland( inte att du sköter den fel utan att vädret är fel). och då kan bladen får konstiga former. på en balkong kan också ohyra komma och ge deformerade blad.

men formen på bladen är inget problem i sig(om du nu inte hittar ohyra), som sagt det låter som du har ett bra läge för din citrus. men att den visar att den vill bli omplanterad och vill ha näring då främst järn.
Azur
Kan ingen se bilderna? Inte ens via direktlänkarna? Får ni nåt felmeddelande?

Om det inte funkar med bildlänkarna, kan ni prova att klicka på denna länk: http://mikes-machine.mine.nu och se om den fungerar?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Azur @ 12-04-2009, 20:42) *
Kan ingen se bilderna? Inte ens via direktlänkarna? Får ni nåt felmeddelande?

Om det inte funkar med bildlänkarna, kan ni prova att klicka på denna länk: http://mikes-machine.mine.nu och se om den fungerar?

ser inga bilder och direkt länken funkar inte - står Anslutningen avbröts Servern på mikes-machine.mine.nu svarar inte. som det brukar stå när nätet inte hittar sidan.
Azur
Sådär, nu bör det funka. Det var Zone Alarm som fått för sig nåt, skall vara fixat nu.
Alexander-VG-zon3
nu så! tycker mig se ett gammalt spinnangrepp. plus järnbrist och näringsbrist.
MariaS
Näringsbrist och spinn. Börja med att ge citronen en kalldusch. Spinn gillar inte vatten och ännu mindre kallt sådant!

Sen är det definitiv ny citrusjord som gäller!
Azur
CITAT (MariaS @ 13-04-2009, 20:11) *
Börja med att ge citronen en kalldusch. Spinn gillar inte vatten och ännu mindre kallt sådant!
Jag såg inga spinn, men jag tycker också att det ser ut som ett spinnangrepp, så jag duschade av den och sprayade med en blandning av såpa och matolja i vatten. Vet inte om det biter på spinnet, men det funkade i alla fall bra som bladglans... biggrin.gif
CITAT
Sen är det definitiv ny citrusjord som gäller!
Vad är speciellt med citrusjord? Högre lerhalt? Jag har gött den här citronen (det är en citron va?) rätt hårt med vanlig krukväxtnäring, men näringsbristen kvarstår, så jag antar det är nåt speciellt som saknas? Flaxss, du pratade om järn, och det verkar stämma med att det är ljusare mellan bladnerverna, hur kan man förbättra jordens förmåga att hålla järn?
marcus24
man får inte göda för mycket heller.Göder du för mycket så kan några ämnen hämma upptagningen av andra ämnen.spola genom jorden och sen göder du en vanlig dos med näring.göd regelbundet.

om du märker att du fortfarande har brist i nya bladen som kommer,så spola igenom vatten och dosera lite mer gödning denna gång.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Azur @ 14-04-2009, 10:07) *
Jag såg inga spinn, men jag tycker också att det ser ut som ett spinnangrepp, så jag duschade av den och sprayade med en blandning av såpa och matolja i vatten. Vet inte om det biter på spinnet, men det funkade i alla fall bra som bladglans... biggrin.gif
Vad är speciellt med citrusjord? Högre lerhalt? Jag har gött den här citronen (det är en citron va?) rätt hårt med vanlig krukväxtnäring, men näringsbristen kvarstår, så jag antar det är nåt speciellt som saknas? Flaxss, du pratade om järn, och det verkar stämma med att det är ljusare mellan bladnerverna, hur kan man förbättra jordens förmåga att hålla järn?

jag tror inte olja är så bra att ha på bladen, växter hatar ''bladglans''. ett enkelt sätt att bli av med spinn är att dränka växten och allt i ca 20-30min i 42gradigt vatten, om det nu går att dränka.

annars som maria skrev spola av bladen med kallt vatten (en rätt så hård stråle) det tål den växten men inte spinnet.

det speciella med citrusjord är att den är väldränerad och järnrik. citrusar gillar INTE LERA, däremot lergranulat eller små bitar av lera. vilket citrus jord också innehåller sedan finns där grus, leca för att dränera bort överflöd av vattnet.

du ska inte göda den hårt, det förstör jorden. däremot ska du ge den näring regelbundet. jag ger mina ca 2-4gånger med näring i månaden beroende storlek, ålder, växtfas m.m. det funkar på mina och det ger jag under tillväxt perioden. en del krukväxt näring innehåller faktiskt kalk.

planterar du den i citrusjord så gör den jorden att växten kan ta upp järnet bättre/mer.
Azur
CITAT (flaxss @ 14-04-2009, 18:05) *
jag tror inte olja är så bra att ha på bladen
Det var ett försök att imitera produkten Spidermite Control, som innehåller rapsolja och emulgeringsmedel. Det lär vara effektivt, och min erfarenhet är att det inte är effektivt att bara duscha av växten, eller bara spraya med såpa. Jag håller med om att det finns risk att växten kvävs, så jag håller noga ögonen på den, men just nu ser den faktiskt piggare ut.

CITAT
ett enkelt sätt att bli av med spinn är att dränka växten och allt i ca 20-30min i 42gradigt vatten
Jag har sett dig ge det rådet förut, och funderade på saken, men trädet är uppemot en meter högt så jag hade bara kunnat behandla roten.

CITAT

det speciella med citrusjord är att den är väldränerad och järnrik. citrusar gillar INTE LERA, däremot lergranulat eller små bitar av lera.
Det faller sig så att jag har 40 liter Aquasoil, dvs sintrad laterit, stående. Hälften-hälften av krukväxtjord och siltig trädgårdsjord plus en fjärdedel aquasoil kanske?

Gillar citrusar kalk säger du? Jag har också en del kalkgrus, jag kunde sätta i en näve till blandningen.

CITAT
du ska inte göda den hårt, det förstör jorden.
När jag började se näringsbrist satte jag i rekommenderad mängd näringspinnar, och när det bara delvis löste problemet har jag också vattnat med det vanliga gödningsmedlet jag har till alla blommor.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Azur @ 14-04-2009, 18:19) *
Det var ett försök att imitera produkten Spidermite Control, som innehåller rapsolja och emulgeringsmedel. Det lär vara effektivt, och min erfarenhet är att det inte är effektivt att bara duscha av växten, eller bara spraya med såpa. Jag håller med om att det finns risk att växten kvävs, så jag håller noga ögonen på den, men just nu ser den faktiskt piggare ut.

Jag har sett dig ge det rådet förut, och funderade på saken, men trädet är uppemot en meter högt så jag hade bara kunnat behandla roten.

Det faller sig så att jag har 40 liter Aquasoil, dvs sintrad laterit, stående. Hälften-hälften av krukväxtjord och siltig trädgårdsjord plus en fjärdedel aquasoil kanske?

Gillar citrusar kalk säger du? Jag har också en del kalkgrus, jag kunde sätta i en näve till blandningen.

När jag började se näringsbrist satte jag i rekommenderad mängd näringspinnar, och när det bara delvis löste problemet har jag också vattnat med det vanliga gödningsmedlet jag har till alla blommor.

jag har blivit av med spinn med att enbart använda mig av vatten. duschade noga (sedan håller man växten så att det mesta av vattnet inte kommer i jorden) eller alt att dränka allt vilket funkar hos mig 100%, stora växter tar jag i omgångar så man tar en sida åt gången. tar dock lång tid men spinnet dör. som sagt kan bli svårt med stora växter, men jag tror din behandling dödar ev levande spinn. att dränka växten har jag gjort med växter som varit 1,5m , krångligt men det gick plus tog det en tid.

kanske inte var tydlig där, citrusar gillar inte kalk. dom vill ha mycket järn, krukväxt näring en del innehåller kalk. och då får man gula blad med gröna nerver om citrusen har fått för mycket kalk (eller lite järn av att kalken bunnit det i jorden).

ska du blanda egen så ta lite lera(som som du har som är granulerad, väl?), och mycket leca, grus och sedan blanda det med en bra plantjord som inte innehåller kalk. enklare är att du köper citrusjord när du kan men du bestämmer om du vill testa att ta vad du har hemma. det kan funka jätte bra att prova sig fram.

MariaS
CITAT (Azur @ 14-04-2009, 19:19) *

Spinn är ett typiskt problem av hög värme och torr luft. Det är BARA då spinn trivs. Spinn HATAR fukt! Ännu mer om det är kallt. Så varför köpa dyra medel, när vanligt kallt vatten i duschen fungerar! Duscha plantan ordentligt, vänta några dagar och duscha igen. Inget spinn kvar.
Azur
CITAT (MariaS @ 14-04-2009, 23:00) *
Så varför köpa dyra medel, när vanligt kallt vatten i duschen fungerar!
Bara dusch ensamt har som sagt aldrig fungerat för mig - de kommer alltid tillbaks. Jag har ju inte heller köpt något dyrt medel, bara hällt en kork matolja och en kork såpa i en liter vatten, skakat och sprayat.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Azur @ 14-04-2009, 22:58) *
Bara dusch ensamt har som sagt aldrig fungerat för mig - de kommer alltid tillbaks. Jag har ju inte heller köpt något dyrt medel, bara hällt en kork matolja och en kork såpa i en liter vatten, skakat och sprayat.

kommer dom tillbaka så är det ju förhållanden för spinnet du bör ändra. att duscha med kallt vatten tar veck spinnet för stunden men det tar ju inte veck orsaken till spinnet. spinn finns även på krukor,väggar m.m. och trallar sedan tillbaka till växten efter att du dödat dom som var där med att duscha.

detta gäller all ohyra på växter, även om du använder dyra medel så kommer spinnet tillbaka när det medlet slutat att verka. vill man ha nåt som är effektivt utan att ta veck orsaken så funkar rovkvalster.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon