Hej, jag ska anlägga en rabatt på framsidan, som är mot norr. Jag undrar om det finns några lämplig rosor. Den ska inte vara intill väggen, utan kanske två meter ut från väggen. Har rivit bort alla buskarna som man ser på bilden, tänkte i övrigt ha gräs där.
Bor i zon 2.
/Lisa
svennis
12-04-2009, 15:41
Hej!
Vi behöver trädgårdsfolk som frågar här så vi kan hålla igång.
När du sedan vet allt så hjälper du till att svara...
Tycker rosor går bra åt norr, de får oftast lite sol morgon eller kväll och så söker de sig mot solen.
Jag har Anita, Chevy Chase, Etude, Omi Oswald, Husmoderrosen...åt norr
Hej!
Vi har Stanwell Perpetual på norrsidan och de trivs alldeles utmärkt där.
/Anna
Ett par meter ut från en låg fasad betyder att det under sommaren är halvskuggigt läge. Skulle tro att i princip alla busk- och klätterrosor kan funka bra, ju högre desto bättre förmodligen. Rabattrosor däremot är mer tveksamt, då de brukar ha lite högre krav på det mesta, inte minst sol. Dock finns det säkert en del undantag, men rabattrosor är inte min grej så jag vet inte.
Mme Plantier (alba) t ex har jag för mig ska gå bra i halvskugga.
/S
Och jag tycker inte rosor är bra på skuggiga lägen eller i norrläge. Har en stor rabatt där en del kommer i skugga ganska fort på dagen och där blommar rosorna dåligt och är allmänt klena. Har Stanwell Perpetual så och den är mest trist med sina tunna, tunna grenar som vill sjunka i en hög, där vore perenner som tål skugga roligare, eller klematis.
Jag hade en rabatt med rabattrosor mot norr en gång i tiden(ibörjan av mitt rosintresse) Alla tynade bort eller frös.Rosrabatten är borta nu.Jag skulle satsar på andra växter än rosor i direkt norrläge.Jag har min rosgång mot nord/väst det fungera bra men det är bara tåliga buskrosor.
Tack för fråganDEt är många av rosor, som de kan klara sig i norr nu, om de inte lyckas , då ska man tilbaka till företag som har utvecklat information.
t-ex :Rósa ‘Flammentanz’ klätt ros z6.
BUSK ROS Rósa ‘Louise Odier’ z5.
Buskros Rósa ‘Moje Hammarberg’ z 6
Buskros Rósa ‘Moje Hammarberg’ z7
Vresros z8
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.