jalipur
12-04-2009, 15:16
hej
har två små gräsplättar på min framsida av mitt radhus. De ser för jävliga ut. fulla med mossa och ogräs.
har varit inne på olleber.nu och läst om hur man fixar detta.
men min fråga är. han skriver att man ska använda vertikalskärare. vad har man denna till?`och måste man använda den. efter som det är väldigt små plättar så känns det lite onödigt att köpa en, och hyra kostar säkert lika mycket.
tacksam för svar
tack för frågan
De är bra eftersom det öppna hål i gräsmatta underlätta passage för mat och luft i marken.
OBS:Du kan sätta en metall stav och en avsmalnande huvudet att göra det
H:Bassam
En vertikalskärare består av ett antal roterande knivar, som skär ner ca 1cm i jorden. Detta gör att luft, vatten och gödning lättare kan tränga ner och triggar gräsrötterna att växa igen.
Om man då först vertikalskär (mossa lossnar på köpet) så får man kratta efteråt. Vissa kala fläckar kommer att uppstå. Där borstar du ner ett tunt lager dressjord, (eller om du har lera) eller fin sand. Sår i nytt gräsfrö, där det är kalt eller glest.
Om någon månad tillför du gräsgödsel. Dessa saker tillsammans gör att mossan konkurreras ut.
Mossa består av livets grundceller. Finns där inget annat som kan påverka en tillväxt, ja då kommer mossan. Kan också berätta att mossa trivs ypperligt även på kalkrika jordar, så det är en ren myt att man kan kalka bort mossan. Det som istället sker med kalkningen, är att gräset VÄXER ENORMT tills det helt enkelt vuxit ihjäl och då är det BARA mossan som växer där i fortsättningen.
Kom föresten på att vertikalskärare går att hyra. Brukar ligga runt hundringen i timmen.
Tack för frågan
Du ska inte tänka på maskiner , om du borrar några hål i marken.
H:Bassam
Aqvakul
13-04-2009, 17:42
Vertikalskäraren tar framförallt bort gammalt torrt material i gräsmattan och ger möjlighter till stödsådd.
Luftning av gräsmattan görs med en annan typ av maskin, men är det inte så stora ytor så går det bra med en grep som sticks ner 15-20 cm och "gungas" lätt.
Professionella "greenkeepers" utför dessa åtgärder 4-5 ggr per säsong. Viktigast är att ta tag i det på våren och då passa på att toppdressa med ett lätt, sandaktigt material.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.