Full version: klippa jackmanii?
grönögd
hej, ja bor i zon IV och har en jackmanii som klättrar superfint i nyponbusken. ska den beskäras nu eller är det för tidigt?
Finn Klematis
CITAT (grönögd @ 12-04-2009, 18:23) *
hej, ja bor i zon IV och har en jackmanii som klättrar superfint i nyponbusken. ska den beskäras nu eller är det för tidigt?

Hej!

Klippgrupp 3. Klipp den nu, 15-20 cm. över marken.

Mvh..
Finn
grönögd
tackar!!!!
finns det ngn bra översikt över vilka som är vilka klippgrupper? och vad betyder det eg?
mvh grönögd
Finn Klematis
Hej!

Någon lista med Klippgrupper på alla clematissorter finns inte.
Den skulle bli ganska lång. Ca. 1200 storblommiga och Ca 1000
Småblommiga sorter.
Det finns tre klippgrupper. 1,2,3. I England A,B,C.

klippgrupp 1. Klematis som blommar på flerårsved. Klippes inte.
klippgrupp 2. Klematishybrider som blommar både på årsved och flerårsved.
Kan klippas på olika säät.
Klippgrupp 3. Klematis som blommar på årsved. Klippes 15-20 cm över marken.

Mvh.
Finn
.
jo_1
CITAT (Finn Klematis @ 12-04-2009, 19:15) *
Hej!

Klippgrupp 3. Klipp den nu, 15-20 cm. över marken.

Mvh..
Finn

Hej Finn!
Ska man kapa den rakt av, på den höjden menar du? Inte lämna någon "ranka" alls?

Mvh// Jo
Finn Klematis
CITAT (jo_1 @ 16-04-2009, 12:46) *
Hej Finn!
Ska man kapa den rakt av, på den höjden menar du? Inte lämna någon "ranka" alls?

Mvh// Jo

Hej!

Du SKALL inte lämna någon ranka ALLS.
Nu vet Du hur Du skall klippa Jackmanii,om Du ger mig namnen på Dina övriga
klematis,så skall Du få råd om hur Du skall klippa dom.
Mvh.
Finn
LaPaloma
Hej!

Vilket konkret, kort och bra svar! Äntligen behöver jag inte fundera på hur jag ska klippa min Jackmanii!

Kanske du kan hjälpa mig med de två andra sorterna jag har: The president och Warszawska Nike.

Jag bor i zon 5 längs kusten. När är det lämpligt att beskära här?

Varje år har jag funderingar och jag gör olika och blir aldrig nöjd...

Tänkte ha en clematis i en stor kruka klättrandes på en spalje på en västervägg. Har du något förslag på någon lämplig sort - rosa/blå/vinröd?

Mvh
Finn Klematis
CITAT (LaPaloma @ 16-04-2009, 16:12) *
Hej!

Vilket konkret, kort och bra svar! Äntligen behöver jag inte fundera på hur jag ska klippa min Jackmanii!

Kanske du kan hjälpa mig med de två andra sorterna jag har: The president och Warszawska Nike.

Jag bor i zon 5 längs kusten. När är det lämpligt att beskära här?

Varje år har jag funderingar och jag gör olika och blir aldrig nöjd...

Tänkte ha en clematis i en stor kruka klättrandes på en spalje på en västervägg. Har du något förslag på någon lämplig sort - rosa/blå/vinröd?

Mvh

Hej!
The President Klippgrupp 2 Förslag. Spara några rankor med bra sidoskott, klipp resten.
Fryser den inte ner i zon 5 ?
Warsawska Nike Klppgrupp 3. Samma som Jackmanii.
Klipp när det blir snöfritt.
Jag måste fråga. Hur hög klematis vill Du ha ?

Mvh.
Finn
LaPaloma
Tack för svar!

Jag har haft min The President nu i tre år och hittills har den klarat sig men peppar peppar...

Den clematis jag hade tänkt ha i kruka kan vara allt från 1,5m till en bra bit högre. Den tilltänkta platsen är på kortsidan av en carport så ont om plats kommer det inte att bli.

Du nämner att klippgrupp 3 ska man klippa ner varje vår så en sort från denna klippgrupp kanske skulle passa. Då kan jag förvara krukan frostfritt sedan på vintern.

När man köper clematis från plantskolor står det då vilken klippgrupp de tillhör?

Mvh
Finn Klematis
CITAT (LaPaloma @ 16-04-2009, 19:22) *
Tack för svar!

Jag har haft min The President nu i tre år och hittills har den klarat sig men peppar peppar...

Den clematis jag hade tänkt ha i kruka kan vara allt från 1,5m till en bra bit högre. Den tilltänkta platsen är på kortsidan av en carport så ont om plats kommer det inte att bli.

Du nämner att klippgrupp 3 ska man klippa ner varje vår så en sort från denna klippgrupp kanske skulle passa. Då kan jag förvara krukan frostfritt sedan på vintern.

När man köper clematis från plantskolor står det då vilken klippgrupp de tillhör?

Mvh

Hej Duvan!

Att kunna klippa ner och flytta klematisen för vinterförvaring är en anledning till
att jag alltid föreslår Klippgrupp 3 för krukodling.
Nu kommer det några förslag. Riistimaegi,Emilia Plater,Viola,Comtesse de Boucad,Uno Kivistik,Teksa,
Tuczka,Kaau och Stasik. Du kan se dom på min hemsida, finn.eldh.net
En del plantskolor har börjat med att skriva ut klippgrupp. Fråga alltid efter klippgrupp. Kan dom inte
svara,köp inte.

Mvh.
Finn
jo_1
CITAT (Finn Klematis @ 16-04-2009, 15:49) *
Hej!

Du SKALL inte lämna någon ranka ALLS.
Nu vet Du hur Du skall klippa Jackmanii,om Du ger mig namnen på Dina övriga
klematis,så skall Du få råd om hur Du skall klippa dom.
Mvh.
Finn

Hej igen!
Min andra Klematis är en Montana rubens. Efter vad jag förstår, så ska jag inte klippa den alls om den inte ser risig ut? Min Montana är liten och klen, så det är väl lika bra att inte klippa alls?

Mvh//Jo
Finn Klematis
CITAT (jo_1 @ 18-04-2009, 12:50) *
Hej igen!
Min andra Klematis är en Montana rubens. Efter vad jag förstår, så ska jag inte klippa den alls om den inte ser risig ut? Min Montana är liten och klen, så det är väl lika bra att inte klippa alls?

Mvh//Jo

Hej!

Helt rätt!

Mvh.
Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon