Annkina
Vi har idag grävt bort de värsta grästuvorna i jordgubb/hallonlandet. Och klippt bort massor med hallonplantor och bara sparat ett par stycken "pinnar" i varje rad.

Nu några frågor.

Eftersom det var så väldigt mycket orgräs och dåligt skött land så funderar vi på att plocka bort de små jordgubbsplantorna som finns och köra landet med jordfräs. Lägga täckduk och plantera jordgubbarna i uppklippta hål.
Tror ni det går?

Hallonplantorna gallrade vi som sagt riktigt rejält, där var värre än ett vildhallonsnår. Men nu har vi iaf dom i ett par rader.
Kan man lägga aska som gödning vid hallon? Och är det bästa halm, gräsklipp el inget alls i gångarna?
Skogsbrynet
Hej här kan du få lite råd om dina hallon i allafall. Hoppas att du har räddat riktiga skott som kommer med bär till sommaren och inte fröplantor. Viktigt med ogräsfritt i raden, du kan lägga på aska och gräsklipp, fjolårslöv och benmjöl, som gödning bredvid plantorna, men i måttlig mängd. Lycka till
Annkina
CITAT (Skogsbrynet @ 13-04-2009, 08:15) *
Hej här kan du få lite råd om dina hallon i allafall. Hoppas att du har räddat riktiga skott som kommer med bär till sommaren och inte fröplantor. Viktigt med ogräsfritt i raden, du kan lägga på aska och gräsklipp, fjolårslöv och benmjöl, som gödning bredvid plantorna, men i måttlig mängd. Lycka till

Tack!

Vad för skott vi sparat vet jag inte. Eftersom det var så dåligt skött av de förra husägarna och igenväxt så får det bli som det blir i år.
Några skott var iaf höga och fina, medans andra bara var små.
ABCiV
Jag göder mina hallon med grisgödsel från egna grisar, ordentligt på våren och så lägger jag på halm. Jag har riklig skörd med stora och goda hallon varje sommar. Halmen håller ju även en del ogräs borta och det är lättare att ta bort det som tar sig igenom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon