Full version: Krypginst
Gunilla T
I fjol planterade jag en krypginst Cytisus decumbens - bör den klippas ned för att bli tätare eller bildar den nya skott på fjolårsved?
zaaritha
Jag har aldrig klippt ner ginst--men den blommar rikligt varje år!
Bassam

Tack för frågan

Du kan beskära dem i mars efter blommorna slut .

men det är bättre att inte beskära under de första två åren.

H:Bassam
Gunilla T
Okej, tack för svar...låter bli att klippa ner så får jag se hur den beter sig.
Aqvakul
Jag skulle absolut inte klippa den i år iaf. Den behöver all kraft till rötterna. Ser du att den börjar sticka iväg, så kan du väl "frisera" den lite nästa vår...
Eva 33c
Jag har aldrig klippt min krypginst och den har alldeles av sig själv bildat en tät matta med små uppstickande blommor. Jätte söt!
Här kryper den bland liljekonvaljblad, ännu i knopp:
[attachment=33289:Cytisus_decumbens.jpg]

Fast nu ser jag att det inte är riktigt samma art som du har, min heter "decumbens" och ska heta krypginst enligt "skud". "Procumbens" ska tydligen heta murginst enligt dem.
Gunilla T
Visst är det en jättesöt växt! Tror nog det är densamma som din Eva - den heter iaf decumbens.
Eva 33c
CITAT (Gunilla T @ 14-04-2009, 09:22) *
Visst är det en jättesöt växt! Tror nog det är densamma som din Eva - den heter iaf decumbens.

Ja visst har vi samma namn, vet inte vad jag tänkte på igår... Fick väl nåt hjärnsläpp : )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon