balkonglady
12-04-2009, 17:50
Är det någon som vet var jag kan hitta frön eller plantor av Early Jalapeno? Är det som det sägs att denna sort är mycket tidigare än övriga chilisar? Hjälp mig! Jag vill ha chili i sommar och nu är det väl för sent att sätta frön??
Piccante
12-04-2009, 18:00
Har för mig att lillafiskregatansträdgårdsbutik sålde den.
balkonglady
12-04-2009, 18:19
CITAT (Markus_H @ 12-04-2009, 19:00)

Har för mig att lillafiskregatansträdgårdsbutik sålde den.
Tack för svaret, men jag hittade tyvärr inte Early Jalapeno där. Får leta vidare...
Åsa, mälardalen zon 2
12-04-2009, 18:57
Nej den är inte snabbast, den har en utvecklingstid på runt 60-65 dagar.
Dessa är snabbare:
Aji blanco christal 55 dagar
Hungarian yellow hot wax 58 dagar
Sorter som Espelette, Hot Lemon, Sarit Gat är ungefär lika snabba som Early Jalapeno
(Albansk chili är nog den snabbaste jag testat men den tror jag inte säljs kommersiellt)
Annars så har Impecta fröer till Early jalapeno 16kr påsen
balkonglady
12-04-2009, 20:40
Tack så mycket för ditt svar! Jag har beställt Early Jalapeno och Hungarian Yellow Wax Hot från Impecta nu. Var hittar man Albansk chili? Den säljs alltså inte i Sverige? Vill gärna ha några frön
Hoppas nu att Impecta skickar chilifröna illa kvickt nu.
Ha det bra!
Ett ställe där du kan hitta många sorters chilifrö är Örtagårdens plantskola, www.ortagarden.com
En fördel med Early Jalapeno är att frukterna är goda även innan dom är mogna (röda). Det är bara att plocka dem när de är stora och inte verkar växa mer. Annars brukar man ofta vänta tills chilifrukterna har mognat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.