Full version: Tips Thuja "Brabant"
Jacuzzi
Hej!

Är en helt nybörjare inom trädgårds intresset och söker lite tips.

Hade tänkt plantera Thuja växter som en häck runt min uteplats. Tänkte höra om någon har några tips på hur långt avstånd det ska vara mellan varje planta för att få en bra häck när den är färdigväxt.
Skulle gärna vilja veta vilken sorts plats jord jag ska använda och gärna lite skötselråd angående dem under sin uppväxt tid.

Jätte tacksam för svar

/Nybörjarmästarn
Limpan86
Vill du ha häcken som klippt eller kan du tänka dig att varje thuja står försig? Personligen tycker jag att det ser mycket finare ut när de få växa till sig istället för att vara stelt formklippta. Isf skulle jag hellre köpa thuja smaragd, den har snyggare färg på vintern, blir inte lika hög (ca 3-5m) och växer mycket snyggare. Men brabanten funkar ju också framförallt är den billig tror det skiljer nästan 100kr per planta mellan dem.

Nu till dina frågor ;-)

Plantera i gropar som är minst 50x50 och byt ut jorden mot trädgårdsjord (inte planteringsjord, trädgårdsjord har mer näring). Om du har lerig jord kan det vara bra att blanda i lite grus eller sand.

Avstånd: Om du vill ha en tät häck (som du isf också måste klippa för att bli snygg) så ta 2 per meter dvs du har cirka 50cm mellanrum mellan plantorna när du satt dem i groparna. Observera att groparna måste stå mycket tätare än 50 cm annars blir avståndet för lång nr du väl ska plantera. Om du orkar är det bästa sättet att gräva ett dike. Då får du stenkoll på hur långt avståndet blir.

I annat fall räcker det med 1 thuja per meter om de kommer att få växa fritt.

Du behöver inte gödsla när du planterar enligt mig dvs om du använder bra kvalitetsjord med näring i från början.

Vattna när det blir torrt men absolut inte för ofta. Jag kommer att vattna mina en gång i veckan med cirka 35liter vatten per planta. Om du vatner den ofta och sällan så är det dels svårt för dig att säga om rötterna är torra eller inte eftersom det kanske bara är ytjorden som är fuktig och så kommer de att växa dåligt.

Lycka till

Cercidiphyllum
Normalt brukar man sätta 2-3 plantor/löpmeter. Beroende på storleken du köper, kan det tyckas se lite glest ut till en början om plantorna är små, dock inget att vara orolig för, den tätar till sig.

Thujor trivs bra i lite surare jord, så blanda gärna i lite okalkad torvmull i jorden. Som en tidigare skrev, bra om man tar en jord av lite bättre kvalitè (bättre näringsinnehåll). Benämningen inom trädgårdshandeln på jordar kan dock variera. D.v.s fråga gärna personalen vad skillnaden mellan jordarna är. Det finns jordar benämnda som planteringsjord, som är av väldigt bra kvalité. Blandar du i torvmullen så se till att vattna igenom mullen ordentligt innan plantering, så undviker du att det bildas luftfickor.

Thujor gillar inte att torka, så se till att dem får tillgång till vatten. Som i det tidigare inlägget, så ge gärna en rejäl rotväta istället för att springa o småskvätta titt som tätt på ytan.

Vid den här tiden på våren med början från slutet februari/början på mars är det bra om man täcker thujorna med skuggväv för att förhindra frystorka. Detta är ett sätt att stoppa upp den starka vårsolen vilket resulterar i att thujorna vill dricka vatten som beroende helt på vintern kan vara bundet i tjäle.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon