Danne031
Hej, nyblivna husägare här som konverterar från lägenhet.
Huset är beläget på landet i skogen så att säga, och tanten som bodde här tidigare har inte gjort mycket de senaste åren. Givetvis är det ju så vi inte har någon aning om vad det mesta är som växer i rabatterna dunno.gif men jag tänkte höra om det finns några buskar eller träd som absolut kräver omvårdnad nu i knopptider? Eller mår det mesta antagligen bra av att leva sitt eget liv en sommar tills vi vet vad som finns på tomten?

De buskarna vi känner oss säkra på är en stor Rhodedenron, troligtvis en Pion, och antagligen lite (hög!) Cyren.
Rhodedendronen gör man väl inget med? Vi rensade ordentligt på marken under bladverket bara..
Pionerna är nerklippta men tyvärr visste vi inte att man kunde låta mycket ligga kvar som täcke och gödsel.
Cyren (om det är det), består av 3-4 trädlika buskar, 3-4m höga, med massor skott runt omkring på marken. Ska man gå lös med saxen på alla småskott kanske?

lite för svåra frågor att svara på utan bilder och så kanske..men tacksam för svar ändå yes.gif
Tosan
Jag skulle nog bara klippa bort döda grenar, möjligen frisera lite, men då är risken att man går miste om blomningen. Rotskotten avgör du själv om du vill spara, annars brukar de ju ryka när man kommer med gräsklipparen.
Själv har jag nog en månad kvar innan det ens blir aktuellt med dylikt. smile.gif
Danne031
Hittade en liten översikt jag tog för ett tag sedan..eventuell Cyren till höger om kastanjen, notera de enorma mängderna skott som bitvis börjar likna buskar.

Tosan
Ja, där var det ju ganska tätt. Osäker på om det är syren dock.
Självklart så kan man ju ta bort sånt som man inte vill ha, ju förr desto bättre, det brukar va ett elände när diverse buskar fått för mycket spelrum. Man kan ju spara nån kvist om man är nyfiken på vad det är, vill man sen ha mycket av den så är det ju bara att släppa dem fria igen, annars får man hålla efter.

Själv har jag kämpat i 6 år med ett par björkspireor som blivit totalt förvuxna. Nu återstår endast 3 ihopflätade grenar, men det kommer nya rotskott hela tiden, överallt.
Danne031
Jag börjar bli lite fundersam..
Hela trädgården är ju full av knoppar vid det här laget.. Liljor, Vivor och Pärlhyacint blommar, en okänd buske med små mörka blad och blåröda bär, är t.o.m grön. Kastanjen vecklar ut sina löv för fullt vilken dag som helst, björkar med grenarna tunga av hängen och Schersminer (kanske) med knoppar. Pionerna är 20cm höga och diverse träd har ordentliga knoppar.

"Cyrenerna" visar inte minsta tillstymmelse till liv någonstans.. När brukar de vakna till liv? unsure.gif
ingrid fuxwall
Det beror ju ganska mycket på var du bor.
Själv klippte jag ner en syren idag, bara korta skott då jag försöker utrota den och det var liv i de små kvistarna
Huggorm
Syrenen skall ha bladsprickning nu om man bor bara några mil från Göteborg. Stora, gröna knoppar är i alla fall ett minimum
Danne031
Fasiken det bådar ju inte gott sad.gif Gott om sol får den också..
Vi vill absolut tveklöst ha rejäla buskar där dom står så det hade ju varit för jäkligt om det bara är dött som står där. Det blir till att ta en riktigt nära titt direkt efter frukost!
Huggorm
Ta och välj ut någon liten kvist som du kan tänka dig att avvara, klipp av den och se om busken är grön och levande inuti. Annars kan det ju vara något annat än syren också, även om det är ganska likt på avstånd på bilden
Danne031
bra tips..det ska jag göra imorgon och rapportera tillbaka.
tack smile.gif
Danne031
Ingen höjdare det här.. Jag tog ett par klipp från vardera buske och det är torrt som fnöske alltihop, inte en knopp heller. Hade ingen stege nära så detta var upp till 2m höjd på buskar som är 4m..
Däremot finns ett fåtal mycket unga utskjutare från stammen som bara är halvmetrar långa, de verkar leva och ett par miniknoppar finns. Tänker såklart inte göra något drastiskt förrän till hösten men det är ju alltid roligt att filosofera om framtiden.

Jag funderade på om det kan hänga ihop med den djungel av skott som vuxit sig meterhöga runt omkring buskarna, borde inte de ta en hel del energi? Eller ännu värre, kan det vara så att djungeln är något helt annat som tar över? Trädgården är som sagt inte särskilt väl omhändertagen på länge. En del av gräsmattan har glidit ihop med den gränsande ängen, och där finns det massor av 'miniträd' så att säga..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon