Full version: Jordgubbar i kruka
Micke_B
Hej

Förra året köpte vi några jordgubbsplantor som vi hade i krukor på altan (fungerade rätt bra för övrigt). För att de skulle övervintra bättre planterade vi ner dem i landet men nu undrar jag när det kan vara dags att ta upp dem från landet och sätta dem i krukor?

Nån som vet?

/Micke

ps. vi bor i Åkersberga vilket ligger lite utanför Stockholm ds
blomkronan
Hej Micke
Jag har börjat kruka växter som jag vill flytta på (bor i zon2). Det man ska tänka på är ju att jorden inte skiftar i temperatur allt för mycket... skydda krukan mot solen så jorden inte blir för varm skydda mot kyla vid frost nätter.

En del som jag har krukat har jag grävt ner igen... då blir det lättare att flytta på dom när det är dax.
Ta upp dom helt... gör jag först när natt-temperaturen kommer upp i minst 10 grader.

Har du en jordtermometer? om du har det kan du ta tempen på jorden den står i nu så vet du vilken temp dom vill ha...
Nanashi
Oj, jag drog upp mina häromdagen och planterade i krukor. Jag hade ingen tanke på att det skulle vara för tidigt :-( Hoppas att de överlever.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon