Spikfuchsian
13-04-2009, 08:00
Jag håller på att anlägga två "pallkrageland" vid vår sommarstuga utanför Vingåker. Det är en mycket skuttande tomt så jag har fått gräva ner ena änden av kragarna medans den främre kanten vilar på gräsmattan, dvs det blir som terasser. Jag grävde bort grässvålen och lite till men brydde mig inte om att lägga fiberduk under. Nu ska jag lägga i jord som jag tänkte blanda med hästskit som jag tagit i en hage, den har legat där i c:a 1 år, och lite barkflis från min fina flismaskin. Sedan tänkte jag detta ligga till sig, tills det blir dags att så om kanske tre veckor/en månad.
Mina funderingar är mest hur jag skall klara landen i sommar eftersom vi inte kommer att vara i stugan hela tiden, vi försöker åka så ofta vi kan, men ibland kommer det att gå 14 dagar mellan besöken. Kommer den naturliga bevattningen att räcka? Vika erfarenheter finns om detta?
karinmaria
13-04-2009, 09:51
Hej!
Att odla i pallkragar skiljer sig inte mot att odla på friland när det gäller bevattning. Blir det en torr sommar måste man vattna.
En sak du kan göra är att täcka med fiberväv vilken minskar avdunstningen men släpper igenom regnet. Du kan också täckodla genom att lägga gräsklipp på den bara jorden mellan växterna.
Lycka till!
tessan1
17-04-2009, 19:57
Ja för dig skulle täckodling vara det bästa!
Du lägger på 10 cm gräsklipp på bäddarna hela sommaren vattnar bara när du sår och när plantorna kommit upp en bit så börjar du täcka.
Genom detta behöver du inte vattna eller rensa ogräs eller gräva om dina land då täckningen sköter detta, dessutom behöver du inte gödsla heller då gräsklippet ge tillräklig med gödning och maskarna som drat ner gräset sertill att jorden håller sig lucker och fin, vattnet dunstar inte pga det tjocka lagrt gräs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.