Full version: Höns
anemona
Ja, det skulle jag gärna vilja ha smile.gif

Någon som har erfarenhet av att faktiskt få lov att ha det? Jag vet inte hur det är i föreningen vi just har flyttat till, jag och min familj, och tänkte kolla runt lite först innan man gör bort sig biggrin.gif

Till saken hör att vi har ett gavelhus och INGEN skulle egentligen bli störd.

Vad tycks?
Eva Swahn
Äntligen en kompis! Precis så vill jag ha det! Jag bor också i gavelradhus och vill ha bulliga, sprättande och skrockande små minihöns i min trädgård. Men jag har redan gevärspipan riktad mot min tinning av styrelsen - så fan vet vad som skulle hända...
anemona
Hahaha Eva! Gjort dig omöjlig på något vis?

Ja, det där med styrelser och grannar är ju ett kapitel för sig själv.........MEN.....Visst hade det var underbart!? Bara några få, kluckande små fröknar.......
Jag har funderat i banorna; Nu bor vi här 1 år och visar hur "ordentliga" (host) vi är och sedan liksom smyyyger vi in diverse påhitt på tomten sleep.gif

Så får det nog bli!........man kanske skall kolla upp vapenlicensinnehavet i området?
Eva Swahn
Ja, du Anemona. Det är egentligen inte jag som har gjort mig omöjlig utan mer att styrelsen är omöjlig. På senaste årsmötet (!) ber mig ordföranden att flytta för: "Vi (=styrelsen) irriterar oss på att du gör som gör som du vill."

Sug på den du! Styrelsen vill alltså att jag ska göra som n å g o n a n n a n vill. Med andra ord att jag ska lyda och inte tänka själv. Jag har t.ex. varit så fräck att skicka in motioner till årsmötena, och det är irriterande, för det brukar man inte göra här och så har jag delat ut handledning till medlemmarna hur man läser en årsredovisning. Det ansåg en styrlesemedlem vara "att skita ner hans brevlåda". Men det är en lång och trist historia som jag har diskuterat här på forumet tidigare och inte orkar prata om mer.

Men höns vore kul... tongue.gif
anemona
Lika dålig som den situationen du beskriver verkar,
lika bra tycker jag att du låter! Go Girl!

Jag hade nog en minst lika härsken erfarenhet av det där med att "kolonia"....... nåväl, någon ska de ju ha att oja sig över - låt det då vara över dem som tål det! smile.gif

Ha det så bra där uppe på åsen.
Fialotta
...
KURT
Kolla bara upp med kommunen så att man får ha höns i stadsplanerat område. Om man sedan bor i radhus eller villa borde ju egenligen ha någon betydelse. Läs gärna böcker av Karin Neuschütz, mycket humoristiska böcker om relationen mellan höns och människor. Men också många praktiska tips.
anemona
Tack för svar och tips!

Jag surfade in på min kommun......

"För vissa djurslag gäller att det krävs tillstånd för att hålla dem inom områden med detaljplan eller byggnadsplan. Detta gäller exempelvis för hållande av nötkreatur, häst, get, får, svin, orm och pälsdjur men även fjäderfä som inte är sällskapsdjur. Tillstånd sökes via Miljönämnden."

"Djurhållning inom tättbebyggt område

Tillstånd
För vissa djurslag gäller att det krävs tillstånd för att hålla dem inom områden med detaljplan eller byggnadsplan. Tillstånd söks hos Miljönämnden och ska finnas för:

· Nötkreatur, häst, get, får eller svin,
· Pälsdjur och fjäderfä som inte är sällskapsdjur (t ex mink, höns, änder, gäss, struts),
· Orm."

"Fjäderfän
Tillstånd för att hålla höns, änder och gäss kan ges i bostadsområden om angränsande grannar ger sitt samtycke. Tillstånd för hållande av tupp ges endast i undantagsfall och bara där det bedöms att det inte finns risk för störningar."

Nu har jag skrivit ut blanketten för senare bruk. Tillståndet kostar visst 550:-
MadeleineB
Jo, jag har litet erfarenhet av höns i villaområde, sedan tidigare.

Några grannar hade hönor som spatserade omkring på tomten. Det var roligt, tyckte de flesta och jag hörde aldrig någon som irriterade sig på dem.

Men några andra grannar hade hela skocken, alltså även tupp. De bodde en bit in i ett skogsparti, så vi såg inte till hönsen. Men vi hörde alla tuppen! Från fyratiden på morgonen, hela den ljusa årstiden.

Jag gillar höns, men till och med jag tyckte det var jobbigt att väckas så tidigt varje morgon!

Nu bor vi på landet och jag funderar själv på höns. Det blir kanske några, så småningom...Men tupp - jag vet inte. Här är det väl mest vi själva som störs, men ändå...

Vad tycker ni andra, är det juste mot hönorna att inte ha någon tupp? Verkar egentligen litet onaturligt för mig. Trivs hönorna ändå? Någon som vet och har testat?

Hälsningar
MadeleineB
Cilla
Här på holmen har folk höns till och från, både med och utan tupp. Någon skaffade tupp efter att hönsen hackat varandra rejält, och någon annan tycker det går bra utan. I alalfall så länge man inte har så många.

En kvinna här "tämjer" höns, och lite av detta gör en anhörig till mig också. De ägnar mycket tid hos kycklingarna och hönsen i början, ungefär som med en katt. De vänder marksvålar så att hönorna ser och lär dem att sprätta efter daggmask och insekter, och klappar och tar upp dem. När de blir större är de mer lätthanterliga, särskilt om de måste lusbehandlas och så.

Hönsen hos "hönstämjaren" går fritt på en tomt här och underligt nog springer de inte utanför. Mina katter brukar sticka dit för att storögda smyga på hönorna, och rusa snabbt ifrån när de blir jagade... Hennes höns är inte som andra. Ett år fick hon fem kycklingar som alla visade sig vara tuppar, och de kunde faktiskt också leva här en tid alldeles utan hönor.
njelger
höns är väl ok men en tupp är en sanitär olägenhet. såna kan man ha om man bor utom hörhåll för grannarna.
KURT
Tuppen har en mycket viktig funktion i flocken, förutom att ordna befruktade ägg (om man vill kläcka) så lugnar den ner flocken. Den vaktar hönorna mot fiender (katter, rävar och rovfåglar) och den hndrar interna slagsmål. Sedan vet jag inte om man kan få tuppen tystare , kanske hjälper det om man har flera tuppar? Det kan nog också bero mycket på vilken ras man väljer.

Förutom höns så finns det ju andra tamfåglar man kan ha, ankor har ju diskuterats här tidigare och man kan också ha pärlhöns.

Charlotte V
Det är respektive kommuns ordningsstadga som gäller. I Huddinge där jag bor får man inom stadsplanerat område ha 3 hönor men absolut (!!!) ingen tupp.

Charlotte
Bettson
Det har kommit nya regler i djurskyddlagen. Har inte kollat vad som gäller för höns sedan jag hade själv. Har hört ryktas att hönor behöver tupp.
Inom kravodling måste det finnas 1 tupp / 50 hönor.
Kolla vad djurskyddslagen säger. Borde finnas på jordbruksverket hemsida.
Om du skaffar dig tupp inom tätbebyggt område så tigger du nog om grannproblem. Själv skulle jag avstå i lla fall.
Charlotte V
Jag gillar höns, men man måste nog tänka efter före. Det är ju inte bara så att de kanske låter (om man har tupp), det är faktiskt så att hönsskit är bland det mest illaluktande som finns. Dessutom finns det ju folk som är allergiska. Trots att jag är djurvän skulle jag nog inte bli jätteförtjust om grannen skaffade höns. Sen beror det nog lite på hur tätt man bor också!

Idén är jättetrevlig, men jag håller med ovanstående talare om att det bäddar lite grand för problem.

Charlotte
Eva Swahn
Hmm, hönsskit luktar skit...inte kul. Det får nog bero. Jag får vara glad åt alla de fåglar som numera befolkar min trädgård när jag har planterat många träd och thujor. Ett sånt lyft!
anemona
Är det inte värt det - ur gödselaspekt ens, Eva??? smile.gif

Jag hade bara tänkt mig 3 pyttor utan karl.......
Men nu skall vi ju först bo här i ett år!

Maria
Behn zon 4
Hej har läst om era hönsproblem och har ett förslag men först vill jag varna för att skaffa pärlhöns istället för vanliga , dom skriker mkt högjutt när okända antingen mäniskor eller katter närmar sig dessutom flyger dom väldigt bra men på rätt ställe är det utomordentligt trevliga och sunda djur och mycket goda att äta, även äggen som är nästan helt runda.

Jag tycker att ni som vill ha lite djur ska titta på något som heter myskanka perfekt då dom är helt tysta flyger dåligt värper hyffsat ruvar mkt bra i 42 dagar.
kycklingarna antingen äter man eller säljer dom som snigel ätare, dom äter alla sortes smådjur upp till möss, sprätter inteutan betar även gräs ,ogräsfrön och är mycket lugna att handskas med och det är den enda ankan som inte är beroende av vatten även om dom gillar simma.
om ni undrar över något så fråga jag svarar om jag kan.
Jennyn
Lite erfarenheter av myskankor. Vår underbara flock har nu blivit bortadopterade och flyttat ut på landet.

Det funkade "sådär" att ha dem i trädgården i ett villaområde. De var väldigt fina och normalt sett lät de inte så mycket. Tyvärr blev en av honorna, lilla Anki, väldigt knepig och började ge sig på de andra. I samband med detta blev det ett väldigt kvackande från femtiden på morgonen. Vi blev tvungna att ta bort den stackars ankan för att få frid i flocken.

Ankorna höll sig inte självmant på tomten. (Det krävs en mycket stor tomt för att de inte ska ge sig av in till grannar eller ut på gatan.) Vi fixade en stor bur i hönsnät, med tak eftersom fåglarna kunde flyga rätt bra. När vi var hemma fick de gå som de ville. På vintern bodde de i vårt växthus, där de även hade ett litet krypin med med värmelampa.

Egentligen fungerade det rätt bra med ankorna, men det var ganska mycket jobb att ta hand om dem och de producerade en hel del ankskit som i och för sig gjorde god nytta i komposten. Tre saker avgjorde att vi tillslut bestämde oss för att ankorna skulle få flytta ut på landet:
- Vi blev väldigt bundna och kunde inte åka bort.
- Det kom en räv till vårt villaområde och efter att han nästan lyckats ta död på ankorna levde vi i ständig rävskräck och var tvungna att hålla flocken rävsäkert instängda på nätterna.
- När ankorna fick följa med ut på landet på semestern såg vi hur mycket bättre de hade det när de fick större ytor att vara på. De fick gå helt lösa på dagarna och till natten gick de självmant in.

Kort sammanfattning är att det var toppenkul att ha ankor under ett år men det är också skönt att inte ha några, särskilt när man vet att de har det bra.

Hälsar Jennyn
kerstin z5-6
jag bor på landet utom hörhöll för grannar , tupp o 5 hönor hade jag frigående ..mysigt men
Sedan jag ökat på mitt trädgårdsintresse fick de flytta ..
de krafsade i alla rabatter och det gick inte att plantera något sprött och litet som nya perenner ... smile.gif
Men hönsskiten var kanon för rosorna
det finns leasinghöns -för sommaren i alla fall här ..
anemona
LEASINGHÖNS!?
Verkligen?? Ja, det var ju en idé så god som.....många ohmy.gif
Du har ingen (web)adress, bara för att jag är nyfiken?

Maria
kerstin z5-6
hyreshöns

samt -här får du säkert hjälp att hyra
Hönsnätet
Hälsar kerstin smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon