marcus.grahn@gmail.com
Hittade ingen tråd men det finns säkert. Men jag frågar här då......

Om man skall sätta upp ett staket runt trädgårdslandet.
Vad använder man och hur gör man för att inte sniglarna skall ta sig in där?

Ni som gjort det innan hur har ni gjort??
rehn
[attachment=33366:Snigel.JPG] Har haft mördarsniglar i många år. Numera fredar jag trädgårdslandet mha EL. Det jag har gjort är att gräva ner en bräda 25x125 mm på högkant runt landet. Ungefär 50 mm sticker upp ovan jorden. På överkanten har jag dragit 2 st trådar ( rostfria från Claes Olsson ) . Avstånd mellan trådarna 5-10mm. Till detta har jag anslutit en "batterieliminator" på 12V växelström. För att ev. kortis inte skall ställa till problem har jag en 12V billampa i serie med matningen. Denna funkar dessutom som indikator på ev. kortis( den lyser då ) Det är en fröjd att se hur dåligt sniglarna mår då dom försöker krypa över. En del dör, andra vänder.
Andypandy
CITAT (marcus.grahn@gmail.com @ 13-04-2009, 09:02) *
Hittade ingen tråd men det finns säkert. Men jag frågar här då......
Om man skall sätta upp ett staket runt trädgårdslandet.
Vad använder man och hur gör man för att inte sniglarna skall ta sig in där?

Ni som gjort det innan hur har ni gjort??

Hittade min gamla hejdlösa tråd...
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=27196

Gick med galvad 3mm vajer de sista åren.. nu har jag klippt gräsmatta på ängen så det är nertaget fnv.
Håller sniglarna kort på våren numer bara... har inte ens en 10:ondel av hur det var för ett par år sedan...
Micke_B
Hej

Jag ha en ambitiös plan i år så jag räknar iskallt med slutresultatet Micke - Sniglarna 1-0

Jag har byggt en ca 3dm hög vägg runt landet (landet är ca 3m * 2m) av råspont. Ovanpå kanten skall jag sätt en plåt vinkelrät rakt ut och den plåten skall sedan bockas vinkelrät nedåt (eventuellt lite inåtvinklad). Jag har stora förhoppningar om att detta stoppar sniglarna.

Vad tror ni om (slut)resultatet? :-)

/Micke
uno
CITAT (rehn @ 15-04-2009, 19:07) *
[attachment=33366:Snigel.JPG] Har haft mördarsniglar i många år. Numera fredar jag trädgårdslandet mha EL. Det jag har gjort är att gräva ner en bräda 25x125 mm på högkant runt landet. Ungefär 50 mm sticker upp ovan jorden. På överkanten har jag dragit 2 st trådar ( rostfria från Claes Olsson ) . Avstånd mellan trådarna 5-10mm. Till detta har jag anslutit en "batterieliminator" på 12V växelström. För att ev. kortis inte skall ställa till problem har jag en 12V billampa i serie med matningen. Denna funkar dessutom som indikator på ev. kortis( den lyser då ) Det är en fröjd att se hur dåligt sniglarna mår då dom försöker krypa över. En del dör, andra vänder.

Förklara för mig det där med billampa. Jag har lyckats sabba två st. transformatorer 220/12v.
Nu när jag skriver detta slår det mig att det borde gå att montera en säkring som löser ut vid något fel.
Vad tror Du om det.
Jag har funderat på om det går att koppla trådarna till ett bilbatteri för att slippa ha en transformataor.
marcus.grahn@gmail.com
Hittade denna produkt på Jula....

Fungerar det så är det ju billigt...

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails...ID@op.eq=717019
uno
CITAT (marcus.grahn@gmail.com @ 18-04-2009, 10:00) *
Hittade denna produkt på Jula....

Fungerar det så är det ju billigt...

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails...ID@op.eq=717019

Varning, varning. Trådarna är för tunna de bränns av. Fösta omgången brann trådarna av, jag laga de de brann av osv. Jag reklam. och fick nytt nät. Samma problem klena trådar brann av.
marcus.grahn@gmail.com
CITAT (uno @ 18-04-2009, 13:17) *
Varning, varning. Trådarna är för tunna de bränns av. Fösta omgången brann trådarna av, jag laga de de brann av osv. Jag reklam. och fick nytt nät. Samma problem klena trådar brann av.

Aha inte så bra ju....

Men kanske trafon e bra om man köper de trådar som blivit rekomenderade i tråden...
Bassam

Tack för frågan

Du kan bygga bygga ett litet om 5 bred cm och 5 cm djup och sätter omkring växter du vill skydda och göra slutet av kanalen för att inte komma till marken om saltvatten fyllt.

H: Bassam
HelenJ
CITAT (Bassam @ 19-04-2009, 03:54) *
Tack för frågan

Du kan bygga bygga ett litet om 5 bred cm och 5 cm djup och sätter omkring växter du vill skydda och göra slutet av kanalen för att inte komma till marken om saltvatten fyllt.

Vad menar du nu Bassam? Du tar en massa ord och slänger ihop huller om buller och så får man gissa själv vad du kan tänkas mena....
Ett saltvattenfyllt dike runt växterna? Men vet du inte att salt är skadligt för naturen och växtligheten och därför inte ska användas?
rehn
CITAT (uno @ 18-04-2009, 13:17) *
Det som knäcker trådarna i ett snigelstängsel är slemmet från sniglarna som dom avger när dom känner elen( se bild i mitt förra inlägg ). Slemmet är mycket korrosivt och tillsammans med elen blir det rent frätande. Därför: använd ROSTFRI tråd( claes olsson ) och VÄXELSTÖM ! Ett bonus med växelströmmen är att den känns obehagligare( i alla fall i människor.... flirting.gif ) Galvad tråd håller ej länge såtillvida den inte är "dögrov"
Andypandy
CITAT (rehn @ 19-04-2009, 15:14) *
Galvad tråd håller ej länge såtillvida den inte är "dögrov"

Det var den hehe...
med likström så behövs det grova grejer absolut.. på slutet så körde jag med jordspett och enkelvajer(galvad grov).

Fungerar kanske bättre med växellström och rostfritt..
Likström och rostfri tråd +snigelslem = rostar som sa..n!

Men dör.. det gör dem fortare än kvickt"! devil.gif

Jag menar... kan man köra med annat än LIKström??? rotfl.gif rotfl.gif
rehn
CITAT (uno @ 17-04-2009, 22:12) *
Förklara för mig det där med billampa. Jag har lyckats sabba två st. transformatorer 220/12v.
Nu när jag skriver detta slår det mig att det borde gå att montera en säkring som löser ut vid något fel.
Vad tror Du om det.
Jag har funderat på om det går att koppla trådarna till ett bilbatteri för att slippa ha en transformataor.
Bilbatteri funkar, men det ger likstöm, inte lika obehagligt för sniglarna och ger större risk för att trådarna fräts av.
Säkring kan du ha men lampan ersätter(delvis) säkringen på det viset att om det blir kortslutning i staketet är det enda som händer är att lampan börjar lysa. Obs lampan kan bli varm!
Kopplingschema: [attachment=33623:Snigelstaket.bmp]stöm=ström sad.gif
Bassam

Tack för frågan

det är praktik förslag , att vi gör smal kanalen omkring trädgården eller växter, kanalen vägar och botten byggde av cement , sen kan vi lägga salt i kanalen och undvika att salten ska gå till marken.

Obs eller vi kan sätta slangen i marken som öppen uppifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon