Lill-anna
13-04-2009, 08:49
Hej igen alla!
Egentligen var det en fråga som jag skulle ställa och här kommer den.
Vad kan planteras i en stor kruka och som tål övervintring?
Tidigare har jag haft en bokharabinda, nu vildvin "Engelmanni", som tyvärr ger så fula märken på den vita betongväggen att jag måste slipa och måla där varje vår.
Jag skulle antingen vilja ha en blommande växt, kanske en doftande ros, kanske en vinranka, kanske en clematis?
Kan någon med erfarenhet av vinterhärdiga slingerväxter tipsa mig om nåt!
Tack på förhand?
Jag har ros, klematis, murgröna och kaprifol i krukor och alla har utan problem överlevt vintern på min balkong i zon 2.
Det finns massor av material som man kan klä in sina växter med om det blir en riktigt bister vinter. I vintras var det bara min ros (av de uppräknade) som jag bäddade in, men jag är inte säker ens på att det behövdes.
Lill-anna
14-04-2009, 10:35
Tack Mie för dina råd, förstår att där finns rosor och dylikt som klarar terrass i Stockholms-trakten. Vet ej vilken zon det är men tror 2, har jag rätt? Jag har även jag murgröna Helix på bägge sidor i terrasslådan.
Gick in på din balkongsite och tittade, jättefin!
Två tips till dig om vad som även är så vackert och tåligt och som klarar vintern i alla fall i min terrasslåda, det är den norrländska daldockan, även kallad smörboll och så en ljuvlig doftpion.
Daldockan njuter jag av varje tidig vår när den kommer upp och pionen så småningom, mer nära midsommartid.
Här ser du foton på de bägge växterna!
Oj, jag har helt missat att gå in här i tråden igen!
Tack för tipsen! Smörbollar växte i mängder längs min barndoms bäck på landet! Så där blir jag lite nostalgisk faktiskt!
Vad läckert med pion på balkongen, det har jag faktiskt aldrig sett förut. Om jag inte redan hade haft en miljon saker och växter på min balkong så hade jag skaffat en bums! Fast jag blir så sugen så jag får kanske fundera lite på om det går att trycka in en någonstans...
Hur går det nu med din vinterhärdiga slingerväxt? Har du kommit på vad du vill ha?
Lill-anna
03-05-2009, 09:05
Ja, nog är det lätt glömma gå in här.
Jag är norrländska och därför blev daldockorna ett självklart alternativ, just nu är dom ca 30-35 cm och jag måste vattna där så länge torkan håller i sig.
Doftpionen har kommit upp ca 35-30 också och verkar så strong. Den är helt ljuvlig och jag längtar efter den ljuvliga blomman och doften.
Vinterhärdiga växter, ja, den där omöjliga vinrankan som ger sådana fula märken på betongväggen har jag tagit ned och slingrat runt en lång pinne, får se vad det blir. På den väggen ska jag snart placera en hängros, men har inte bestämt ännu vilken.
Har i alla fall varit på Plantagen och köpte en nu underbart lätt vacker kruka. I den har jag planterat en vinröd clematis, några vita bellis och en förgätmigej. En clematis trivs med småväxter omkring sig, berättade trädgårdsmästaren jag talade med. Hon bad mig även återkomma om några veckor när det finns rosor som blommor som man kan plantera och få njuta av direkt.
Ska så småningom lägga in foton på de nya växterna. Tack för inspirationen du gett mig, Mieb!
Jag sänder ytterligare en bild på pionen, mer närbild och jag tror jag hade ca 12 knoppar om inte mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.