malene544
13-04-2009, 09:22
Hej. Jag har två Benjamin fikusar som står i samma fönster, den ena har börjat och tappa väldigt mycke blad, jag vattnar 1 gång i vecka, kan det bero att fönstret står öppet och att det blir för kallt? Den ser väldigt ledsen ut hela tiden. Hur ska jag göra för att hålla dessa blommor fina? HJÄLP!!!
Det jag tycker är konstigt är att det är vår ute, dom bör inte frysa.
hej!
Benjaminerna är ganska törstiga av sig. Min erfarenhet är att dom inte vill torka ut. Jag skulle vattna när jorden känns torr, en gång i veckan tycker jag är för lite.
jag har haft benjaminer i många år och de växer som katten hemma hos mej. De vill ha ganska ljust. Jag får klippa ned min några gånger om året annars så växer den upp i taket. Min brukar bli sur när det är mörkt på vintern. Då händer det att den tappar blad.
Om det är så att din ena benjamin torkat ut för mycket, så att den tappar blad. Så skulle jag vara extra försiktig med den ett tag. Inte ha den i direkt solljus, förrän den piggnat till. Och kolla fukten i jorden dagligen. Den skall va fuktig men inte blöt.
Den skulle kunna bli glad om du tog in den i badrummet och duschade den!
Hej
Jag har en stor Benjamin, säkert två meter hög och vet inte hur gammal, har fått den. Den tappade massor av blad nu tidigt på våren. Sen när jag omplanterade tappade den ännu mera, fick massor av gula blad som bara rasade ner i golvet. Samtidigt har jag sett nya små ljusgröna blad. Kanske den inte tycker om "förändring", alltså först kom det mera ljus. Sen fick den ny jord. Men nu har den knappt tappat ett enda blad på en vecka. Kanske den måste anpassa sig till det nya ljusflödet, som kom nu på våren och till sin nya näringsrika jord. Detta gäller bara min gamla Benjamin. Mina andra två små och yngre har inte tappat blad. Vet inte, min teori.
Mvh Tepa
Chamomille
14-04-2009, 07:20
Mina 2 har tappat massor av blad i vinter/vår. Har en grön och en brokbladig. Jag klippte bort alla döa grenar plus lite till och nu ser de ut att må bättre. Dom kanske har haft en vinterdeppression

? Ska fylla på ny jord, den har sjunkit ihop. Sen ska dom på kollo i sommar på altanen och duschas varje dag! Det gillar dom
vanjalarsa
14-04-2009, 08:05
Jag är väldigt försiktig med att ställa krukväxter i öppet fönster. Drag är nåt som de defenitivt inte tycker om.
Även om det är vår så blir det väldig kontrast mot inomhusvärmen.
Sen är det ju också så som andra har skrivit att benjaminfikusen tappar lite blad ibland. Men att det bara rasar tycker inte jag låter naturligt.
Som sagt flytta den från fönstret lite när du vädrar eller öppna ett annat fönster.
Hoppas att den repar sig ändå!
mvh vanjalarsa
malene544
14-04-2009, 20:33
Jag har en till i samma fönster som är jättefin, det jag inte förstår varför den är bra men att den andra håller på att torka ut helt och tappar sina blad, den som är fin borde ha kännt av på samma sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.